Pokus o výstup na Dachstein od Hallstattského jezera

2. Vhodné pro psy - NE
  3. Přelidněnost - malá po cestě, na vrcholu Dachteinu větší

Snaha o výstup na Dachstein přes chatu Simony Hütte

Trek začínáme v městečku Hallstatt ležící na břehu jezera Hallsätter See. Do města vede silnice B145 z Bad Ischlu.

1. den

Pro výstup na horu Dachstein jsme si vybrali jednu z fyzicky nájnáročnějších tras, hlavně co se týká celkového převýšení. Auto jsme nechali na záchytném parkovišti v městečku Hallstatt. Odtud jsme po značené cestě začali stoupat lesem kolem potoka Wildbach.

Ten na několika místech předvádí úchvatné vodopády. (foto) Cesta je zde široká a tak se šlo bez problémů. Po nějaké době jsme opustili tuto širokou lesní cestu a pokračovali jsme ve výstupu po stezce. Opustili jsme les a dál pokračovali ve volném terénu až k chatě Wisberghaus. (foto)

Zde jsme si chvilku odpočinuli a pokračovali jsme dál. Stezka již vede v kamenitém terénu (foto) a otevírají se stále nové výhledy na okolní pohoří. Nakonec jsme došli k chatě Simony Hütte. Zde jsme povečeřeli a nakonec jsme se rozhodli postavit kousek pod chatou stan. Večer jsme si udělali malou procházku ke konci ledovce Hallstäter Glatscher a ke kapličce nad chatou. (foto)

2. den

Ráno jsme se probudili bohužel do skoro zatažené oblohy. Rozhodli jsme se, že výstup na vrchol zkusíme i v tomto počasí. Od chaty to byl jen kousek k začátku ledovce. (foto) Zde jsme se napojili na již vyšlapanou stezku a začali jsme stoupat po ledovci. Cesta je to snadná a poměrně bezpečná, neboť v této části by neměly být žádné trhliny. Nakonec jsme podel skal došli až k začátku lehkého skalního lezení. Bohužel viditelnost byla skoro nulová.

Navíc na nás padaly kameny od lezců nad námi. Z toho důvodu jsme se rozhodli, že zde výstup ukončíme. (foto) Vrátili jsme se proto zpět po ledovci ke stanu u chaty. Po krátkém odpočinku jsme sbalili věci a vydali se zpět do Hallstattu. Na chatě Wiesberghaus jsme si dali několik piv a poté již následoval definitivní návrat zpět do Hallstattu po cestě, která nás včera vedla do hor.

Fyzicky náročný výstup, převýšení z Hallstattu je opravdu velké. K chatě Simony Hütte se jde po lesních cestách a horských chodnících. Od chaty se ovšem pokračuje po ledovci. Proto je nutné kompletní vybavení na ledovec.

Na vrchol Dachsteinu zase vede jištěná cesta, takže i vybavení na klettersteig se hodí. Klettersteig není náročný, ale riskovat bez jistících pomůcek se nemusí vyplatit. Výstup není možné absolvovat se psem.

Tekutiny lze doplnit na chatách na trase - Simony Hütte a Wiesberghaus. Ve spodní části výstupu v lese je možné dobrat vodu z pramene.

Přespat je možné na chatách po cestě - Wiesberghaus a Simony Hütte. Hlavně druhá jmenovaná je pro výstup ideální na přenocování, neboť se nachází již kousek od ledovce.

Cíle naší cesty - Hoher Dachstein jsme nedosáhli. Proto jsme na žádný vrchol během naší cesty nevystoupili. Výhledy na okolní pohoří, hlavně na Totes Gebirge, byly i tak úžasné.

Výstup na vrchol Dachsteinu přináší dva nebezpečné úseky. Cestu po ledovci Hallstätter Gletscher a dál postup v skalním terénu na vrchol. Na ledovci je nutné dát pozor na ledovcové trhliny. Hlavně v sezoně je zde však vyšlapaný chodník a tudíž je nebezpečí menší.

Další problém je nástup na skálu od ledovce. Na nás padalo kamení od lezců nad námi. Samotný postup po skále nemůžeme hodnotit, neboť jsme ho neabsolvovali.

Vybavení

Výstup na Dachstein je náročný i na vybavení. Je nutné mít nejen klasické vybavení do hor - pevné boty, funkční prádlo, nepromokavou bundu atd. Nezbytné je také vybavení na ledovec - úvazek, karabina a lano. Dále je potřeba vybavení na jištěné cesty, neboť závěrečný úsek je veden ve skále.

Občerstvení je možné na chatách Wiesberghaus a Simony Hütte.