Okružní trek kolem jezera Königssee v NP Berchtesgaden

Berchtesgadenské Alpy / Německo

Podzim

25. 10. - 27. 10. 2013

1. Třídenní trek na který stojí za to. Fantastická krajina bez lidí za to spousty kamzíků , viděli jsme i kozorohy alpské. Krásné výhledy a ticho.

Vysokohorská turistika s krásnými výhledy kolem jezera Königssee

Do Schönau am Königsse u Bertechsgadenu, nástupního místa této túry, jsme jeli autem, které jsme nechali na centrálním parkingu pod lanovkou na Jenner. Parkovné na tři dny stálo 9 Eur. Odtud jsme šli pěšky pár set metrů k přístavu lodí na jezeře Königssee. Je dobré být v přístavu brzo aby jste chytli první loď, která pak pluje ke klášteru St. Barholomä. Jednosměrná jízdenka stála 8 Eur / osoba.

1. den

Od kláštera St. Barholomä jsme se vydali po purpurové značené cestě Via Alpina Purple A41 jižním směrem do hor k chatě Kärlingerhaus u jezera Funtensee.

Je to víceméně pořád do kopce po pěkném turistickém chodníku. Chata Kärlingerhaus už byla mimo provoz ale funguje winterraum, kde můžete bez problémů přenocovat.

2. den

Druhý den jsme šli asi kilometr zpátky od chaty Kärlingerhaus k rozcestníku Grünsee. Od rozcestníku značeným chodníkem k planině Gotzenalm. Na rozcestníku byl údaj 6 hod. Nám to trvalo asi deset ale hodně jsme fotili a kochali se okolím které nemá chybu. Chodník je bez technických problémů jen je to nahoru dolů. Určitě nezapomeňte odbočit na vrchol s krásnou vyhlídkou Halsköpfl 1 718 m n. m. Odbočka je značená a je to záležitost patnácti minut. Vyhlídka stojí opravdu za to.

Na planinu Gotzenalm jsme došli už za tmy. Chata Gotzenalm pod horou Warteck 1 742 m n. m. už byla taky zavřená tak jsme přespali na dřevěné terase před chatou.

Trek se dá přerušit už také dříve, než na Gotzenalmu, a to na planině Wasseralm u jezírka Röthbachsee. Je zde pěkná chata, spíš salaš s fungujícím winterraumem a pokračovat dál další den.

3. den

Od chaty Gotzenalm jsme šli už po zpevněné široké cestě zpátky do Schönau am Königsee na parking. Je to v podstatě stále z kopce po pohodlné cestě. Komu by se nechtělo šlapat až dolů dá se dojít k mezistanici lanovky na Jenner a odtud dolů lanovkou.

Ušetříte si tak asi 600 metrů výškových a nějaký ten kilometřík k tomu. Od doby co jsme vyšli od kláštera St. Barholomä jsme za celý třídenní trek potkali asi jen čtyři lidi.

Trek je bez technických problémů, nejsou zde žádná vyloženě exponovaná místa. Občas jdete v prudkých svazích jak nahoru, tak dolů. Samozřejmostí je jistota chůze ve vysokohorském terénu. Občas půjdete vedle srázů, ale vždy po širokých chodnících. Jde se většinou po lesní cestě, planinách nebo kamenité cestě. Źádné řetězy ani jiné umělé pomůcky na trase nejsou.

Voda byla během naší návštěvy (pozdní podzim) prakticky na každém kroku. Po trase je několik jezírek a nesčetně potoků, ze kterých se nemusíte bát napít. Samozřejmě můžete vodu koupit ve výchozím bodě v městečku Königsee nebo pak v osadě St. Barholomä. Další možností jsou chaty Kärlingerhaus a chata Gotzenalm - obě byly na podzim v době naší túry zavřené.

První noc jsme spali na planině ve winterraumu chaty Kärlignerhaus, která byla v říjnu už zavřená. Další možností je spaní na chatě Wasseralm, kde je také winterraum (tuto možnost jsme nevyužili). Druhou noc jsme spali až na planině Gotzenalm na dřevěné terase u chaty.

Během tohoto treku jsme vystoupali na jediný vrchol Halsköpfl 1 718 m n.m. Během treku budete mít možnost vidět opravdu mnoho vrcholů Berchtesgadenských alp včetně jedné z nejvyšších hor tohoto pohoří, Watzman-Mittlespitze 2 713 m n. m.

Nebezpečí po cestě v podstatě není žádné. Samozřejmě v případě mokra je třeba zvýšené opatrnosti na prudších úsecích chodníku ale jinak bez obtíží.

Jezero Funtensee je nejstudenější místo Německa. V roce 2001 tam naměřili -46 C. Jezero Königsee zasahuje do dvou částí masivu Berchtesgadenských alp:

1. Hagen Gebirge - východně od jezera Königsee leží neuspořádaný vápencový labyrint štítů a hor. Nejvyšším vrcholem je Teufelshörner – 2 361 m m n. m.

2. Watzmann - centrální část celého pohoří, ležící bezprostředně na západním břehu jezera Königssee. Nejvyšší vrchol je Watzmann Mittlespitze 2 713 m n. m.