Pokus o výstup na Schneeberg ve východních Alpách

Schneeberg a Rax Alpe / Rakousko

Zima

25. 01. - 26. 01. 2008

1. 25. 1. - příjezd do městečka Losenheim v odpoledních hodinách a nástup na značenou cestu Losenheim-Schneebergdörfl.
  2. 25. 1. - cca po 3 km bivak pod horou Lärchkogel 882 m n. m.
  3. 26. 1. - ráno směr Schneebergdörfl, odtud po žluté až na rozcestí na hřebenu s pamětním křížem.
  4. 26. 1. - od pamětního kříže ji po trase zubačky až ke kostelíku Elisabethkirchlein 1 790 m n. m. - odtud pak stejnou cestou zpět.

2. 25. 1. - cca po 3 km bivak pod horou Lärchkogel 882 m n. m.

Extrémě silný vítr na náhorní planině pohoří Schneeberg

Na túru jsme nastupovali ve vesnici Losenheim, cca 5 km západně od městečka Puchberg am Schneeberg. Losenheim je v zimě oblíbené lyžařské středisko pro obyvatele Vídně, která je vzdálená pouhých 70 km. V Losenheimu lze odstavit auto na bezplatném parkovišti pod sjezdkovkou.

1. den

Do městečka Losenheim v Dolním Rakousku přijíždíme 25. 1. v odpoledních hodinách. Z Brna cesta trvá cca 3 hod. Trek začínáme jižně od hradu Losenstein na značené cestě Losenheim-Schneebergdörfl. Po cca 3 km v lese jižně od hory Lärchkogel stavíme stany a vaříme si večeři. Bivakujeme nedaleko značené cesty s výhledem na Schneeberg (foto). Není zde žádné chráněné území, takže zde stanování ve volné přírodě není zakázáno.

2. den

Ráno 26. 1. pokračujeme po značené cestě směrem na vesnici Schneebergdörfl. Zde se napojujeme na žlutou trasu Schneebergdörfl-Herminensteig-Damböckhaus. Od vesnice Schneebergdörfl začíná cesta pozvolně stoupat a přechází v celkem strmý výstup až na rozcestí s pamětním křížem - trvá nám to přes dvě hodiny (cca 670 výškových metrů), kde se napojujeme na trasu zubačky (foto), která vede z města Puchberg am Schneeberg.

Od kříže už jdeme více méně po trase zubačky nebo v její blízkosti vedoucí značené cesty (foto) směrem ke kostelu Elisabethkirchlein, který stojí nedaleko konečné stanice zubačky. Naším cílem je od kostela po náhorní plošině dojít až na nejvyšší vrchol Schneeberg 2 076 m n. m. Ovšem vichřice nás zastavuje už u kostela Elisabethkirchlein. I cesta ke kostelu byla silně větrná, jak je vidět z fotografií.

Ovšem co se dělo za kostelem, který nám chvíli poskytoval před větrem ochranu, bylo opravdu něco. Ani s trekovými holemi v silném předklonu jsme neušli více jak několik metrů, než nás vítr odhodil zpět. Pokračovat by šlo snad jedině plazením. Vítr musel na náhorní planině, kde neměl žádnou přirozenou bariéru, proudit silně přes 100 km / hod. Museli jsme se proto od kostela Elisabethkirchlein vrátit stejnou cestou zpět s tím, že vrchol Schneeberg (označová také jako Klosterwappen) jsme nezdolali.

Výstup na Schneeberg 2 076 m n. m. (někdy označován také jako Klosterwappen) není technicky obtížný, ale díky chůzi ve sněhu s převýšením 1 000 metrů je hodnocen jako středně těžký. Sněhu nebylo mnoho, proto jsme nevyužili ani sněžnice. Při chůzi ve sněhu ve svahu doporučuji použít trekové hole, které Vám zajistí lepší stabilitu a při cestě z kopce šetří kolena a stehna.

Vodu na jednodenní trek jsme řešili pouze nákupem balené vody v pet lahvích. Na tomto treku jsme ani žádný vhodný pitný pramen nenašli.

Bivakovali jsme ve stanech v lesíku jižně od hradu Losenstein u městečka Losenheim. Vybrali jsme místo kousek od značené cesty pod horou Lärchkogel 882 m n. m.

Z náhorní plošiny pohoří Schneeberg je při dobré viditelnosti možnost západním směrem vidět pohoří Veitschalpe a Hochschwab.

Na této túře kromě povětrnostních vlivů a sezónním podmínkám (v zimě sníh) žádné nebezpečí nehrozí. V zimě je pouze postup ve sněhu náročnější, ale žádná exponovaná místa zde nejsou.

K jídlu jsme s sebou měli konzervy a vařič. Teplé jídlo jsme vařili jen jednou, večeři první noc (rýži s tuňákem a zeleninou). Zbytek treku jsme jeli na svačinách z domova, čokoládě a energetických tyčinkách. Zásoby je samozřejmě možné dokoupit před nástupem na túru v městě Puchberg am Schneeberg.

Dvoutísícové pohoří Schneeberg má jednoznačnou výhodu v tom, že je vzdálené necelých 70 km jihozápadně od Vídně. Hora Schneeberg (označovaná také jako Klosterwappen) je nejvyšší horou pohoří Schneeberg a zároveň nejvyšší horou Dolního Rakouska. Z Brna trvá cesta do městečka Losenheim autem necelé tři hodiny. Pro ty, kterým by se nechtělo podávat sportovní výkony, ale i tak by rádi na vrchol, jezdí z městečka Puchberg am Schneeberg zubačka. Zubačka končí těsně pod vrcholem u kaple Elisabethkirchlein v nadmořské výšce cca 1 820 m n. m. Na vrchol vede několik tras různých obtížnostních stupňů. My jsme zvolili trasu částečně kopírující zubačku.