NaTreku.cz

Zimní výprava k pramenu Vltavy na Šumavě

Pohoří, oblast / Stát

Šumava / Česko

Roční období

Zima

18. 01. 2025

Náročnost

2 / 5

více o obtížnostech

Převýšení

↑ 393 m

↓ 392 m

Délka

22.0 km

8 hod.

Nadmořská výška

max. 1271 m n.m.

min. 982 m n.m.

Turistická mapa Šumava

Výškový profil trasy

Nastoupané metry: 393 m
Sklesané metry: 392 m

Užitečné informace

  1. Parkoviště na Modravě je v sezóně brzy zaplněné auty

Zimní trek z Modravy k pramenu Vltavy pod Černou horou

Nástupní místo

Obec Modrava. Jsou zde zpoplatněná veřejná parkoviště, ale i tak jsou za dobrého počasí již během dopoledne totálně zaplněna.
 

Popis treku

Díky ubytování přímo na Modravě jsme neřešili problém se zaparkováním. Modrava je velmi oblíbené místo pro turisty nebo běžkaře, takže jsou místní parkoviště velmi brzy zaplněna. My jsme nakonec na trek vyrazili docela pozdě, v pozdním dopoledni, takže nám bylo jasné, že po cestě nás zastihne tma.

Z Modravy jsme se vydali po rolbou upravené cestě kolem Modravského potoka. Došli jsme k rozcestí Modravský potok a pokračovali po červené značce. Cesta byla stále dobře upravená a tak se nám dobře stoupalo i do prudšího kopce. Až k rozcestí Nad ptačí nádrží jsme prakticky stále stoupali. Nebylo to prudké stoupání, ale stále se šlo do kopce. Dál cesta obchází Černou horu a nás čekalo konečně také nějaké klesání. Obešli jsme tak částečně Černou horu a došli jsme k pramenu Vltavy. Zde bylo poměrně hodně lidí, samozřejmě hlavně běžkařů. Nakonec se uvolnilo místo pod přístřeškem a my tak měli možnost uvařit si na vařičích polívky a posilnit se tak na další část cesty.

Jelikož jsme se nechtěli vracet stejnou cestou, pokračovali jsme po modré značce směrem ke Kvildě. Asi po třech kilometrech jsme opustili upravenou cestu a odbočili jsme na neznačenou lesní cestu. Ta již nebyla nijak upravená, takže nás čekalo poctivé prošlapávání cesty sněhem. Po této cestě jsme se pomalu začali vracet zpět. Díky náročnému terénu nám tato část cesty trvala nejdéle a stála nás nejvíc sil. Navíc nám bylo již zcela jasné, že za světla se na Modravu nevrátíme. Dál jsme pokračovali lesem a hledali možnou cestu pod sněhem. Nakonec jsme se napojili na cestu vedoucí na Filipovu Huť. Místy byl mezi stromy krásně vidět Roklan se zapadajícím sluncem. Vydali jsme se k rozcestníku Černohorská nádrž. To nás již zastihla tma a tak jsme se za svitu čelovek vrátili na Modravu po červené značce, po které jsme dopoledne vyrazili na tento trek.
 

Náročnost

Díky zimním podmínkám a délce trasy se jedná o poměrně náročný trek. Většinou se jde po upravené široké cestě od rolby. Část trasy jsme však absolvovali mimo turistické značky a tak jsme se brodili hlubším sněhem. Měli jsme ideální počasí, ale za zhoršených podmínek by byla trasa ještě náročnější. Nicméně zde nejsou žádná prudká stoupání a jiné komplikace.
 

Dostupnost vody

Na cestě nebylo žádné občerstvení, hospody jsou jen na Modravě. Je nutné mít minimálně 1,5 litru sebou.
 

Možnosti přespání

My jsme měli ubytování přímo na Modravě. Plno možností je i v okolních obcích, např. Filipova Huť nebo Kvilda.
 

Vrcholy

Trasa nevede přes žádný vrchol, ale občas jsou průzory mezi stromy vidět i nejvyšší hory Šumavy - Roklan a Velký Javor
 

Nebezpečí

Technicky je trasa velmi jednoduchá. Je ale dlouhá a místy byl sníh neprošlapaný a tak byla chůze velmi náročná. Nicméně většinu cesty jsme šli po rolbou upravené cestě, kde je naopak nutné dávat pozor na běžkaře. Zvlášť při sjezdech.
 

Jídlo

Na trase není žádné občerstvení. My jsme si uvařili v přístřešku u pramene Vltavy polévky na zahřátí a dodání energie.
 

Zajímavosti

Cíl našeho treku byl pramen naší nejdelší řeky Vltavy. Ta pramení pod Černou horou na Šumavě ve výšce 1 172 m n.m. Jedná se však o symbolický pramen. Ve skutečnosti je pramenů víc ve svazích Černé hory. Ve dvacátých letech minulého století byla na tomto místě vybudována jedna z prvních turistických chat na Šumavě. Za druhé světové války však tato chata sloužila jako zajatecký tábor pro sovětské důstojníky. Chata byla zbourána v roce 1953 z důvodů budování železné opony. Až do roku 1989 se pramen nacházel v nepřístupném pohraničním pásu. V současné době sem vede několik turistických tras.
 

Vloženo: 25. 01. 2025
Autor:
Gejza
Profil autora