Výstup na horu Ebenstein v pohoří Hochschwab

Hochschwab / Rakousko

Podzim

30. 10. - 31. 10. 2015

1. V pátek 30. 10. 2015 příjezd na placené parkoviště (850 m. n. m.) nad vesnicí Oberort v 18:00.
  2. Z parkoviště trek po značené cestě č. 836 až na místo spaní ve stanu před osadou Sonnschienlam (1 550 m. n. m.) - 2 hod. (20:00)
  3. Sobota 31.10.2015 v 9:00 vycházíme po značené cestě č. 829, pak 831 směr Ebenstein (2 123 m. n. m.).
  4. Na vrcholu Ebensteinu v 11:00, směrem na vrchol ve svahu ledová krusta. Odchod z vrcholu Ebensteinu v 11:30, oběd v osadě Sonnschienlam, příchod na parkoviště v 15:30.

Podzimní horská túra na Ebenstein přes salaše Sonnschienalm

Túru jsme začali na poslendím parkovišti před rozcestníkem u Jassingu. Na parkoviště dojedete z městečka Oberort. V Oberortu musíte jet směrem na Sonnschienhütte po ulici Seestrasse, na konci ulice je parkovací automat. Zde si koupíte lístek (3 eura na den) a pokračujete autem dál (je to značená cesta č. 832) až na poslední parkoviště, které je od parkovacího automatu vzdálené cca 5 km. Z tohoto posledního parkoviště (860 m n. m. - dál už byla závora) jsme vycházeli na túru.

1. den

V pátek 30. října jsme na nástupní místo přijeli až v 18:00. Hned jsme vyrazili na túru po značené cestě č. 836. Od parkoviště (850 m n. m.) na Sonnschienhütte (1 550 m n. m.) měla podle rozcestníku cesta trvat 2,5 hod., zvládli jsme to za 2 hodiny. Ve 20:00 jsme vybrali místo k postavení stanu kousek od značené cesty.

2. den

Ráno jsme vstali na východ slunce (cca 7:00) a šli fotit výhled na osadu Sonnschienlam (foto). Po snídani cca v 9:00 jsme vyrazili na cestu. Za osadou jsme se napojili na značenou cestu č. 829. Po cca 100 výškových metrech je nutné odbočit z cesty č. 829 na cestu č. 831, která vede nejdříve na Kleiner Ebenstein (1 943 m n. m.). Poté následuje krátký hřebínek k úpatí hory Ebenstein.

Cesta z hřebínku začne prudce stoupat, což bylo v zimních podmínkách poměrně náročné (foto)- pohyb po ledové krustě v prudkém svahu vyžadoval obezřetnost (trekové hole dost pomohly). Těsně pod vrcholem jsme podešli skalní stupeň a vystoupali jsme na vrchol Ebensteinu (2 123 m n. m.), kde se nám otevřely nádherné výhledy na zbytek východní části pohoří Hochschwab (foto). Na vrchol jsme dorazili za dvě hodiny v 11:00. Po dobu výstupu i sestupu bylo zcela jasno a teplota při sestupu byla nad 15°C. Stejnou cestou jsme se pak vraceli zpátky do osady Sonnschienlam (z vrcholu do osady trval trek cca 1,5 hod.). Po krátké pauze na oběd jsme z osady sestoupili zpět na parkoviště (rychlejším tempem cesta trvala 1,5 hod.). V 15:30 jsme pak vyráželi zpět směr Brno.

Až k osadě Sonnschienlam (1 550 m n. m.) je cesta po široké zpevněné cestě (značená cesta 836) velmi snadná. Od osady Sonnschienlam se náročnost zvýšila zejména tím, že na závěrečném svahu mezi Kleiner Ebenstein (1 943 m n. m.) a horou Ebenstein (2 123 m n. m.) byla ráno (v 9:00) zmrzlá sněhová pokrývka s ledovou krustou, kterou jsme museli prokopávat. V prudším úseku svahu (cca 100 výškových metrů pod vrcholem) by se hodily i mačky. Při zpáteční cestě (11:00) led roztál a ve sněhu jsme sestupovali bez problémů.

Cestou z parkoviště na náhorní plošinu s osadou Sonnschienlam je cca v polovině značené cesty č. 836 jeden pramen, kde lze vodu nabrat. Na našem dvou denním treku jsme však vodu řešili tak, že jsme si nesli každý 3 litry vody a dvě piva, což nám stačilo na celou túru (od pátečního večera do sobotního odpoledne). Navíc v osadě Sonnschienlam se nachází celoročně otevřená chata (pondělky má zavřeno) Sonnschienhütte, kde lze pití dokoupit.

Spali jsme ve stanu kousek před osadou Sonnschienhütte, hned vedle značené cesty č. 836 - jedině tam jsme v noci našli trochu rovné místo (foto). K ránu sice trochu mrzlo, ale zima nám v noci nebyla - každý měl na sobě ve spacáku tři vrstvy oblečení. V Rakousku je spaní v horách povolené, nikdo vás za to pokutovat nebude (mimo Naturschutzgebiet - národní parky, chráněné území nebo přírodní rezervace, kde je spaní ve volné přírodě zakázané).

Při cestě na hlavní vrchol Ebenstein (2 123 m n. m.) se jde přes menší horu Kleiner Ebenstein (1 943 m n. m.). Z vrcholu Ebensteinu jsou za pěkného počasí krásné výhledy. Severo západním směrem je vidět zbytek pohoří Hochschwab s vrcholy Grosser Greisstein (2 023 m n. m.), Hinterer Polster (2 057 m n. m.) a za dobrého počasí i vzdálenější pohoří Raxalpe, Schneealpe a Schneeberg.

Nebezpečným byla na této túře pouze ledová plotna kousek pod vrcholem Ebensteinu (foto). Když půjdete na vrchol na podzim nebo v zimě a budete pod vrcholem do 10:00 tak bych nováčkům v horách určitě doporučil vzít si mačky. Zkušený vysokohorský turista to zvládne s trochou adrenalinu i bez nich (bude muset dost zakopávat do ledové krusty, ideálně s trekovými holemi).

Jídlo jsme řešili pouze vlastními silami - svačiny z domu na páteční večer, k tomu pivo a slivovica na zahřátí. Druhý den v sobotu 31. 10. 2015 pak jen čokoláda a konzerva s chlebem. Jestli se Vám nechce tahat jídlo nahoru, můžete se najíst a vlastně i ubytovat na chatě Sonnschienhütte (cca v polovině túry, přímo pod vrcholem Ebenstein).