Vysokohorský treking v dolině Těrskol na Kavkaze

Kavkaz / Rusko

19. 08. - 21. 08. 2014

1. 19.8. - příjezd stopem do vesnice Těrskol, dokoupení zásob. Výstup z vesnice po cestě do údolí Těrskol. Postup údolím až k jeho závěru. Stavba stanu. Na lehko výstup k levé části ledovce Těrskol, návrat ke stanu.
  2. 20.8. - prudký výstup z údolí k ledovci, pokračování sutí nad ledovce. Napojení na stezku, která nás přivedla ke staré výstupové cestě na Elbrus. Aklimatizační výstup na lehko o 200 metrů a zpět. Příchod ke staré chatě, kde jsme přespali.
  3. 21.8. - sestup od chaty k observatoři a meteorologické stanici. Pokračování sestupu po široké cestě zpět do vesnice Těrskol.

Třídenní aklimatizační horská túra pro výstup na Elbrus

Městečko Těrskol. To se nachází takřka v závěru dlouhého kavkazského údolí jižně od Elbrusu. Z města vede široká cesta do údolí.

1. den

Druhý aklimatizační trek pro výstup na Elbrus na Kavkaze nás zavedl do doliny Těrskol. Nejprve jsme se potřebovali dostat do městečka Těrskol z našeho kempu, který byl u města Elbrus. Jako již poněkolikáté jsme zkusili stop a tentokrát to byl parádní úlovek. Zrovna vyjížděl konvoj vojenských náklaďáků, kteří vyložili vojáky u hranic s Gruzií. Hned první nám zastavil a tak jsme měli parádní vyjížďku na korbě vojenského náklaďáku. (foto). Vojáci nás vysadili u své posádky v městečku Těrskol, což nám vyhovovalo, neboť kousek odtud začíná cesta do doliny. V místním obchůdku jsme doplnili zásoby a vyrazili jsme do hor.

Z města Těrskol vede široká polní cesta k observatoři nad městem. Po chvíli jsme z cesty odbočili, po mostě přešli řeku a pokračovali po stezce do doliny. (foto). Stezka se občas ztrácela, ale problém to není, není kam odbočit. Stále jsme nabírali výšku až se před námi objevil konec doliny s ledovcem a Elbrusem nad ním. Cesta na konec údolí je však ještě poměrně dlouhá. Problém začal dělat potok, který stékal z ledovce nad údolím. Před koncem údolí je několik potoků a překonávat je byl poměrně velký problém. Obzvlášť s našimi těžkými batohy. (foto). Nakonec jsme uspěšně přeskákali všechny toky a našli jsme i krásné místo pro stan. (foto). Jelikož jsme měli ještě čas, nalehko jsme si prošli výstupovou trasu k ledovci. Což nám druhý den velmi pomohlo, výstup je v těžkém terénu, bez stezky. Po vystoupání nejtěžšího úseku jsme se vrátili ke stanu a užili si večer krásné výhledy na hraniční hory s Gruzií.

2. den

Druhý den ráno jsme si užili snídani. Nabrali jsme si vodu z pramene, který jsme předešlý den objevili a vyrazili jsme. Jelikož jsme si část cesty prošli předešlý den, věděli jsme co nás čeká. Cestu jsme zvolili kolem potoka, který stékal z ledovce nad námi. Cesta byla náročná, terén mix trávy a kamení. A hlavně se jedná o velmi prudké stoupání, neboť překonává skalní stupeň. (foto). Terén se přeměnil v suť a hlínu. Nakonec jsme se dostali na úroveň konce ledovce. Pohled na něj je opravdu fantastický. (foto). My jsme stoupali dál, tentokrát po nepříjemné suti. Výstup je opravdu náročný.

Nakonec jsme se dostali nad ledovec a zde jsme objevili stezku, na kterou jsme se napojili. Touto stezkou jsme došli na původní výstupovou trasu na Elbrus. Rozhodli jsme se, že kvůli lepší aklimatizaci po ní na lehko nastoupáme nějaké výškové metry. Jedná se o vyšlapaný chodník mezi obrovskými balvany. Po asi dalších 100 výškových metrech jsme se otočili a vrátili se zpět pro batohy. Poté jsme po cestě došli na bývalou opuštěnou chatu. (foto). Svoje nejlepší roky má sice už za sebou, ale nám pomohla přečkat přechod studené fronty. Kousek od chaty je navíc pramen, což nám na ní usnadnilo pobyt. Okolí chaty je neuvěřitelně zaneřáděné, rezavé plechovky se zde povalují všude. (foto). Nicméně pohled z chaty na ledovec Těrskol a pohled do údolí je fantastický. Navíc chata leží ve výšce cca. 3 450 m n. m., což je skvělé pro aklimatizaci. V chatě jsme tedy strávili další noc na Kavkaze.

3. den

Třetí den ráno ještě dozníval přechod studené fronty. Ale to nejhorší přešlo v noci, takže jsme jen počkali až definitivně přestane pršet a v klidu se přichystali na sestup zpět do údolí. Od chaty je krásně vidět sestupová cesta, takže jsme věděli, co nás čeká. U chaty jsme se napojili na širokou cestu, po které jsme začali klesat. Už od chaty jsme viděli, že nás cesta povede kolem meteorologické stanice a observatoře. (foto). Vstup do areálu je ovšem zakázaný a tak jsme ji minuli a sestupovali dál. Do údolí vede široká cesta, po které jezdí i auta zásobující observatoř. Sestup byl příjemný a bez problémů jsme došli do městečka Těrskol. Zde jsme si dali nějaké to pivko a stopem jsme se vrátili na naši základnu, což byl kemp u městečka Elbrus. Jelikož studená fronta definitivně opustila hory a další dny slibovaly krásné počasí, bylo jasné, že náš další cíl již bude ten hlavní - výstup na horu Elbrus 5 642 m n. m.

Krásný trek, který je obtížností rozdělen na dvě části. Samotný trek dolinou Těrskol je bez problémů. Jde se po stezkách nebo po loukách. Problém jsou potoky, jejichž překonání vyžaduje značnou odvahu. Další problém je překonání terénního zlomu na konci doliny. Údolí končí strmou stěnou, kterou je nutné překonat těžším terénem. Není zde žádná stezka, jde se po kamení a suti. Sestup druhou stranou zpět do vesnice Těrskol je naopak úplně bez problémů, jde se po široké cestě.

Vody je po cestě dostatek. V údolí Těrskol se jde stále kolem vody, je zde mnoho pramenů. Pramen je i u staré chaty nad údolím Těrskol, ve které jsme strávili druhou noc.

První noc jsme strávili na konci údolí Těrskol, druhou noc na staré opuštěné chatě. Spodní obytné místnosti jsou děravé a foukalo dovnitř, proto jsme přespali pod střechou, kde bylo příjemně.

Trek vede údolím do horského sedla, takže po cestě žádný vrchol není. Výhledy na okolní hory, hlavně na hranicích s Gruzií jsou nádherné. Samozřejmě během treku je vidět i východní vrchol Elbrusu.

Nejnepříjemnější část treku je překonání terénního zlomu na konci údolí Těrskol. Jelikož jsme se rozhodli, že z doliny se napojíme na starou výstupovou cestu na Elbrus, museli jsme se držet při výstupu vlevo od konce ledovce nad námi. Přitom stezka z údolí vede vpravo. Proto jsme museli stoupat volným terénem, což bylo s plnou polní poměrně obtížné. Stejně obtížné bylo překonávání ledovcových potoků v závěru doliny Těrskol. Sestup do města Těrskol je naopak bez problémů, neboť vede po staré výstupové cestě na Elbrus.

Vybavení

Pro tento aklimatizační trek není potřeba žádné speciální vybavení. Jde se mimo ledovec, takže mačky, cepín nebo lano není potřeba. Samozřejmě stan a kvalitní spacák je nutnost. V noci může být pořádná zima.

Na trase není žádná chata, tak je nutné mít veškeré zásoby jídla s sebou. My jsme si vařili na plynových vařičích.

Stejně jako trek v dolině Irik i tento trek je vhodný jako aklimatizační túra pro následný výstup na Elbrus. Noc na staré opuštěné chatě jsme strávili ve výšce cca 3 450 m n. m., což je pro aklimatizaci výborný základ.

Tip na výlet

Tento trek je dobrý pro aklimatizaci na výstup na Elbrus. Popis výstupu na nejvyšší horu Ruska naleznete na našem webu - Náročný výstup na Elbrus