Vyhlídková trasa kolem Annabergu v Ybbstálských Alpách

5 hod.

Turistická mapa Ybbstálské Alpy

Výlet přes hory Hennesteck a Hochstadelberg u vesnice Annaberg

Vesnice Annaberg, kterou prochází silnice směrem na Mariazell. Auto jsem nachala na parkovišti u kostela.

Annaberg je malá vesnice s velkým kostelem na jedné z poutních cest do Mariazellu. Leží přímo v sedle na silnici B20 mezi Lilienfeldem a Mariazellem. Poutníci museli cestou přes Annaberg překonat z každé strany velký kopec, který si dnes v serpentinách užívají motoristé a motorkáři. V Annabergu je také menší lyžařské středisko. Auto je možné nechat přímo v sedle na parkovišti za kostelem, nebo o něco níž na jednom z velkých parkovišť u dolní stanice vleků.

Vydávám se po značené trase od kostela směrem Weisses Kreuz. Cesta vede nejdříve pěšinou kolem kopečku Ginsel, kříží sjezdovku a pokračuje po široké lesní cestě okolo statku dál do lesa. Značení vede po staré poutní cestě, na stromech jsou svaté obrázky, u cesty stojí tu a tam kříž. Kuriózní výzdoba je u Weisses Kreuz (Bílý kříž). Strom vedle něj si zřejmě vybralo pár poutníků k pověšení svých vysloužilých bot na hřebík, resp.na větev. Kousek za Weisses Kreuz zabočuju přes louku doleva a čeká mě 300 výškových metrů nahoru na Hennesteck. Mezerami mezi stromy už jsou vidět kopce kolem Annabergu. Krátká odbočka nahoře mě odvede na nenápadný vrchol Hennestecku (1334 m), kde stojí nový dřevěný kříž se zlatým zdobením. Kousek pod křížem se přes polom otevírá nádherný výhled na Ötscher, který z této perspektivy a s pocukrovaným vrškem připomíná horu Fuji. Vlevo od něj je vidět jen o pár metrů nižší Dürrenstein a snadno poznatelná Gemeindealpe se sjezdovkami a vysílačem. A ještě dál na jih už bílé svahy Hochschwabu.

Vracím se na cestu a kolem zasněžovací nádrže přijdu k barevné horní stanici lanovky. Od lanovky se dá sestoupit po značené trase zpět dolů do Annabergu, nebo v létě ještě rychleji sjet skluzavkou po laně. Je tu možné přehlédnout celý Mariazeller Land a okolí – daleko na východě Schneeberg, nejvýchodnější dvoutisíckovka Alp, Raxy, Hohe Veitsch, Göller, Bürgeralpe s tenkou bílou rozhlednou, na jihozápadě Hoschschwab a již zmiňované dominanty Ybbstalů. Pokračuju kolem dřevěné chatičky Anna Almu, po pasece mezi nízkými stromky dál do lesa.

Chci se podívat ještě na vyhlídkový kopec Hochstadelberg (1285 m). Na rozcestí opouštím značenou trasu, přecházím paseku a pokračuju nahoru do lesa. Po pěšině na kraji srázu (nic nebezpečného) dorazím na pastvinu. Z ní už vidím Ötscher jako na dlani, ke kříži je to jen pár desítek metrů. Hochstadelberg stojí mimo značené trasy, ale výhledy z něj jsou fantastické, na vedlejší Ötscher je možné si téměř sáhnout. Po chvíli odpočinku se vracím zpět zpět na křižovatku turistických tras a po široké lesní cestě přes usedlost Karnreith zpět do Annabergu.

Lehká trasa je vedena po značených nebo lesních cestách. Nejsou zde žádné exponované úseky. Trasu je možno zkrátit. Převýšení není na Alpy tak hrozné. Nejvyšší převýšení na trase je výstup na horu Hennesteck.

Občerstvení na Anna Almu (nefunguje mimo sezonu), jinak je nutné mít nějakou svačinu sebou.

V Annabergu a okolí je dostatek ubytovacích kapacit.

Výstup na Hennesteck a Hochstadelberg. Výhledy od východu na Schneeberg, Raxy, Hohe Veitsch, Göller, Bürgeralpe s bílou rozhlednou, na jihozápadě Hohe Veitsch, Hoschschwab, západně Gemeindealpe, Dürrenstein a Ötscher.

Trasa není nebezpečná, jde se celou dobu po lesních stezkách nebo cestách. Je to ideální trasa pro výlet s dětmi.

Občerstvení je možné v Annabergu, jinak je nutné mít nějakou vlastní svačinu.