Třídenní výlet na zříceninu Vítkův kámen na Šumavě

Šumava / Česko

Podzim

30. 09. - 02. 10. 2016

Nenáročná túra na nejvýše položený hrad v Čechách

Trek začíná na parkovišti před restaurací Hejrov ve vesnici Přední Výtoň v jihovýchodní části vodní nádrže Lipno. Vesnice již spadá do CHKO Šumava. Do Přední Výtoně se nejlépe dostanete autobusem z Lipna nad Vltavou, do kterého vede vlak, a nebo autem.

1. den

Odpolední příjezd do Přední Výtoně následován večeří a posilněním v místní restauraci. Tesně před setměním zahájení výšlapu na Vítkův kámen (cca 7 km - z Přední Výtoně až na zříceninu se jde stále po červené značené cestě). V půli cesty již úplná tma, ale to nevadí. V bývalém loveckém zámečku ve Svatém Tomáši si dáváme pár piv a jdeme si lehnout nějak pod hrad.

2. den

Krásná noc a ještě krásnější ráno. Zjišťujeme, že na hradě je hospoda. Dlouhé dopoledne trávíme u venkovního stolku krásným výhledem na hrad, později krátce i z hradu, odkud se nám poštěstil krásný pohled na okolní Šumavu. (foto) Odpoledne vyrážíme po žluté značce do Pasečné, kde si telefonicky zajišťujeme smažený sýr s hranolky. Pivo je bohužel v plechu, ale to taky nevadí. Ještě večer se ubytováváme pod shlukem smrků na místních rozlehlých pastvinách. (foto) Po sborové recitaci "slunce už zapadá za hory, pasáčci pečou brambory" jdeme spát. Trochu fouká a lehce zapršelo. Smrky nás však chrání.

3. den

Míříme nejkratší cestou zpět do Přední Výtoně. Je to cesta bez turistické značky, o to však dobrodružnější. GPS nám pomáhá. Bez problémů překračujeme nádherný Horský potok. (foto) Je sice znát, že jeho břehy byly kdysi regulovány, avšak dnes je již znovu zcela pohlcen lesem. V Přední Výtoni si dáváme oběd a odjíždíme.

Jedná se o klasický třídenní čundr se dvěma bivaky pod širákem. Na trase nejsou žádné technicky obtížné úseky, vždy jdete po lesních nebo polních cestách (občas nějaká asfaltka nejnižší třídy). Trek s přehledem zvládnou jak malé děti (ideálně bez našich zastávek v restauracích) tak pejsci.

Tekutiny jsme na výletě řešili pouze v hospodách a restauracích (především vodu do PET lahví).

Každou ze dvou nocí jsme spali pod širákem (spacák a karimatka). V Přední Výtoni je možnost ubytování v Apartmánech na Výtoni a v Pasečné (kousek za vesnicí jižním směrem) je Penzion Dobík.

Nejvyšším vrcholem na našem treku byl Vítkův kámen (1 035 m n.m.) - nejvýše položený hrad v Čechách, na Moravě i Slezsku (nepočítaje dnes však již zaniklý hrad na vrcholu hory Ostrý (Šumava, 1293 m n.m.).

V hlubokých lesích okolo Horského potoka můžete ztratit orientaci.

Obrovské pastvy okolo Pasečné byly před druhou světovou válkou posety množstvím dnes již zaniklých stavení.