Výstup na Gerlachovský štít, nejvyšší horu Slovenska

Vysoke Tatry / Slovensko

01. 09. - 02. 09. 2005

1. 1.9. - příjezd do Starého Smokovce, výstup po žluté značce k Sliezskému Domu, ubytování.
  2. 2.9. - brzy ráno budíček, po stezce výstup k Kvetnicovému plesu. Začátek jištěného výstupu na Gerlach. Po skalách výstup na vrchol. Sestup Batizovským žlabem k Batizovskému plesu. Návrat do Sliezského Domu. Pokračování cesty po Tatranské magistrále k Hrebienku. Sestup po zelené značce zpět do Starého Smokovce.

Náročný trek s horským průvodcem na Gerlachovský štít

Parkoviště v turistickém středisku Starý Smokovec na silnici z Popradu. Samotný výstup na Gerlachovský štít začíná u Sliezského Domu na jižní straně Gerlachovského štítu.

1. den

Do Starého Smokovce ve Vysokých Tatrách jsme dojeli až v odpoledních hodinách. Nebyl to ale žádný problém, čekal nás jen poměrně krátký výstup ke Sliezskému Domu. Vydali jsme se tedy po značené žluté cestě do hor. Prokličkovali jsme mezi domy ve Smokovci a vstoupili do lesa. Tedy původně to byl les, ale po větrné kalamitě a následném požáru vypadala krajina jako v postapokaliptickém filmu. (foto) Mezi pahýly ohořelých stromů jsme tedy stoupali vzhůru. Nakonec jsme zdárně prošli tuto část cesty a dostali se mezi kosodřeviny. Zde již byla cesta příjemná a bez problémů jsme došli do Sliezského Domu. Zde jsme se setkali s naším průvodcem a domluvili detaily zítřejšího výstupu. Po lehkém pivním večírku jsme šli spát.

2. den

Brzy ráno jsme spolu s dalšími skupinami vyrazili ze Sliezského Domu po stezce k Velickému plesu. To jsme minuli a stoupali po stezce dál. Před Kvetnickým plesem jsme odbočili doleva k úpatí Gerlachovského štítu 2 655 m n. m. Zde jsme si nasadili lezecké vybavení a vyrazili do skal. Hned prvních asi 40 metrů vede čistě po skále, tzv. Velické próbě. (foto) Poté jsme se dostali do Velického žlabu, kterým jsme dál stoupali k hřebenu. Nakonec úspěšně vystoupáme na hřeben zvaný Čertův chrbát. (foto) Zde máme nejprudší výstup za sebou. Poté pokračujeme po skalnatém hřebeni až na samotný vrchol Gerlachovského štítu. Počasí i výhledy byli parádní a tak jsme se chvilku kochali na nejvyšším bodě Slovenska i celého Karpatského oblouku. (foto)

Sestup z vrcholu je vedený Batizovským žlabom. Je to poměrně prudký sešup do údolí. Používáme ruce, nohy, ale nakonec dojdeme bez probémů k Batizovské próbě. Jedná se o skalní stupeň, který je nutné překonat po žebříku. Poté již následuje méně náročný sestup k Batizovskému plesu. (foto) Zde se šťastní a spokojení loučíme s naším průvodcem a odpočíváme u jezera. Nakonec se vydáváme zpět do Sliezského Domu pro zbytek našeho vybavení.

Jelikož je lehce po obědě, rozhodujeme se, že budeme pokračovat po Tatranské magistrále až k Hrebienku. Cesta je to nenáročná po širokém chodníku a my si užíváme krásné počasí. (foto) Na Hrebienku se občerstvíme a začneme sestupovat po zelené značce zpět do Starého Smokovce. Zde na nás čeká auto na parkovišti a my můžeme spokojeně vyrazit směr domov.

Samotný výstup na Gerlachovský štít je poměrně náročný. Je nutné mít jistící prostředky, neboť se jde celou dobu ve skalách a po exponovaných hřebenech. Také sestup z vrcholu vede ve skalním terénu, ve spodní části je lehce zpestřený převislým žebříkem, který překonává skalní stupeň. Výstup je možný jen s místním průvodcem, který zároveň zajistí veškeré potřebné vybavení.

Tekutiny je nutné nabrat ve Sliezském Domě, během výstupu žádná další možnost doplnění vody není. Poté je možné dobrat vodu z potůčků u Batizovského plesa po sestupu z hory, popřípadě znovu na Sliezském Domě.

Noc jsme strávili ve Sliezském Domě, kde jsme měli i sraz s naším průvodcem a odkud začíná cesta na vrchol Gerlachovského štítu.

Z vrcholu Gerlachovského štítu 2 655 m n. m. je fantastický výhled na celé Vysoké Tatry a nejznámější vrcholy - Lomnický štít, Ĺadový štít, Kriváň a mnohé další. Dále jsou vidět Belanské Tatry a Nízké Tatry.

Výstup na vrchol je poměrně náročný. Jde se celou dobu ve skalnatém terénu, kde je občas nutné jištění. Hrozí zde také pády kamenů, které uvolní turisté nad vámi. Výstup je možný jen v doprovodu placeného průvodce.

Vybavení

Lezecké vybavení, které je nutné ke zdolání vrcholu, zajišťuje průvodce. Nutné jsou samozřejmě vysoké kotníkové boty a oblečení do deště. Teleskopické hole si určitě neberte, jen by zavazely.

V ceně za výstup na Gerlachovský štít je večeře a snídaně v Sliezskom Dome. Během samotného výstupu jsme měli vlastní studenou stravu. Po sestupu jsme se občerstvili v Horském hotelu Hrebienok.

Výstup na Gerlachvský štít je možný jen v doprovodu placeného průvodce. Je dobré si průvodce objednat dlouho před výstupem, neboť v sezoně je o výstup na vrchol velký zájem.