Okružní hřebenový trek v Roháčích s výstupem na Bystrou

Západní Tatry / Slovensko

06. 07. - 08. 07. 2008

1. 6.7. - příjezd k ústí Úzké doliny, ponechání auta u rekreačních domků. Pěšky po červené k ústí Žiarské doliny. Stopem přesun na Žiarskou chatu, spaní v útulni vedle chaty.
  2. 7.7 - výstup od chaty na horu Plačlivá, přechod Ostrého Roháče, výstup na Volovec, pokračování po hřebeni přes Hrubý Vrch a Klin do Gáborova sedla. Nocleh ve stanu.
  3. 8.7. - výstup z Bystrého sedla na Bystrou. Sestup po žluté značce do Bystré doliny. Napojení na červenou značku, návrat k autu u ústí Úzké doliny.

Horský výstup na nejvyšší horu Západních Tater, Bystrá 2 248 m n. m.

Parkoviště u rekreačních chat při ústí Ráčkové a Jamnické doliny. Odbočka k horám od vesnice Pribylina. Z parkoviště vede červená značená cesta.

1. den

Náš cíl byl přechod hlavního hřebene Roháčů s výstupem na nejvyšší horu pohoří Bystrou 2 248 m n. m. Ta se nachází na jižní boční rozsoše. Auto jsme nechali na parkovišti u rekreačních chat za obcí Pribylina u ústí Úzké doliny. Po nabalení veškerého vybavení jsme vyrazili po červené značce, která vlastně kopíruje hlavní hřeben po loukách a lesem. Cesta je to opravdu vycházková a za necelé 2 hodiny jsme došli k ústí Žiarské doliny.

Do doliny, kde leží i Žiarská chata (foto) vede asfaltová silnice. Z dřívějších zkušeností víme, že tento úsek cesty je nudný a nepříjemný, hlavně kvůli povrchu cesty. Proto nás mile překvapila dvojička lidí, kteří měli na chatě ubytování a jeli tam autem. Nabídli, že nás svezou, což jsme s nadšením přijali. Na chatě bylo plno a jelikož jsme neměli zarezervovaný pokoj, chatař nám nabídl spaní v přístřešku vedle chaty. Zde se nabízelo ležení na matracích, což nám bohatě stačilo. A tak jsme zde strávili první noc.

2. den

Ráno jsme se královsky nasnídali, protože nás čekal nejnáročnější den na treku. Opustili jsme útulnu u Žiarské chaty a vyrazili na hřeben. Bohužel je chata položená poměrně nízko, takže na hřeben je to vždy dřina. Po zelené značce jsme tedy začali pomalu stoupat. V Žiarském sedle (foto) jsme odbočili na žlutou značku a po ní prudce vystoupali na Plačlivou. Zde jsme se opět napojili na vrcholovou červenou značku. Z Plačlivé jsme mírně sestoupili a poté již následoval výstup na Ostrý Roháč 2 084 m n. m. Přechod tohoto vrcholu je místy zajištěn řetězy, neboť je vrchol velmi úzký. Navíc je zde nutné počítat s turisty, kteří jdou po řetězech v opačném směru, takže se zde můžete i na chvíli zaseknout. (foto)

Po překonání Ostrého Roháče jsme prudce spadli do sedla a poté vystoupali na horu Volovec 2 064 m n. m. Jelikož zde hřeben trošku zatáčí, je z hory krásný výhled na celé Roháče. (foto) Po krátkém odpočinku na vrcholu jsme pokračovali v přechodu hřebenu. Přes sedla a další vrcholy jsme vystoupali na Hrubý vrch, což nám dalo už poměrně zabrat. Ze sedla je výstup poměrně prudký a už se začínala projevovat únava. Z vrcholu jsme pokračovali po hraních s Polskem. Přes hory Končistá a Klin jsme sestoupili do Gáborova sedla. (foto) Jelikož již bylo poměrně pozdě a byli jsme unaveni, rozhodli jsme se zde postavit stan a přespali jsme v sedle. Věděli jsme, že spaní v Roháčích ve volné přírodě je zakázané, ale prostě jsme to riskli. Naštěstí vše dobře dopadlo a noc byla klidná.

3. den

Po probuzení jsme rychle sbalili stan a vyrazili jsme na poslední část cesty. Dnešní cíl byl jasný. Nejvyšší hora Roháčů Bystrá 2 248 m n. m. Nejprve jsme se přesunuli po hřebeni do Bystrého sedla. Zde jsme definitivně opustili červenou hřebenouvo značku a napojili jsme se na modrou, která nás vedla k vrcholu Bystré. Ze sedla je to asi 300 metrů převýšení, ale byli jsme ráno odpočinutí a tak to nebyl problém. Z vrcholu se otevírají výhledy jak na Roháče směrem na západ, tak i na Vysoké Tatry na východě. (foto)

Po krátkém oddychu jsme začali sestupovat do údolí. Z vrcholu vede žlutá značka, po které jsme prudce sestoupili do kouzelného horského kotle, ve kterém leží Bystré plesa. Sestup pokračoval podel potůčku do Bystré doliny. (foto) Sestup byl rychlý a brzy jsme se ocitli v lese. Po asi 2,5 hodinách jsme došli na rozcestí s červenou značkou. To jsme již byli definitivně pod horami. Po červené značce jsme se poté pohodlně vrátili zpět k autu u ústí Úzké doliny. Tím jsme dokončili přechod hlavního hřebene Roháčů a unavení ale spokojení jsme se vydali zpět do vlasti.

Tip na výlet

Přechod Roháčů je náročný podnik. Je ovšem možné podniknout jen jednodenní výstup na některou horu. Na našem webu můžete vystoupat na krásný vrchol Baníkov - Výstup na Baníkov a Hrubou Kopu

Poctivý přechod hlavního hřebene Roháčů. Jde se s plnou polní na těžko, proto je přechod poměrně namáhavý, také kvůli celkovému převýšení. Zvlášť může být nepříjemný přechod Ostrého Roháče, který je zajištěn řetězy, což v kombinaci s těžkým batohem může činit problém. Kromě několika míst zajištěných řetězy se jde po horském chodníku.

Vodu lze nabírat z potoků, které jsou kousek pod hlavním hřebenem u horských ples - Jamnické a Ráčkovo pleso. Vodu lze samozřejmě koupit i na Žiarské chatě.

První noc jsme přespali v noclehárně u Žiarské chaty. Druhou noc jsme přečkali na hřebeni kousek od Bystrého sedla. Spaní ve volné přírodě je v Roháčích zakázané, ale my jsme neměli jinou možnost a prostě jsme to museli risknout. Hrozí za to ale vysoké pokuty.

Na trase jsme zdolali tyto vrcholy - Plačlivé 2 125 m n. m., Ostrý Roháč 2 087 m n. m., Volovec 2 063 m n. m., Hrubý vrch 2 137 m n. m., Končistá 1 994 m n. m., Klin 2 173 m n. m. a Bystrá 2 248 m n. m.

Během treku se otevírají výhledy nejen na celé pohoří Roháče (Západní Tatry), ale teké na Vysoké a Nízké Tatry. Na východě potom na Malou a Velkou Fatru.

Trasa většinou vede po horském chodníku. Jsou zde však i zajištěné úseky pomocí řetězů. Ten nejexponovanější je přechod Ostrého Roháče. Samozřejmě velké nebezpečí v létě představuje bouřka, jako v každých vysokých horách. Zároveň je trek i poměrně náročný fyzicky, neboť poctivě střídá vrcholy se sedly a tak je celkové převýšení velké.

Vybavení

Přechod Roháčů je poctivá horská túra. Proto je dobrá obuv podmínkou. Určitě nestačí jít v teniskách. Stejně důležité je dobré oblečení do deště. Roháče jsou známé rychlými změnami počasí. My jsme měli i stan, ačkoliv je táboření v Roháčích zakázané.

Najíst se je možné na Žiarského chatě, dál v horách již žádná chata není. Jídlo je nutné nést s sebou. V Roháčích je zakázané vařit na plynových vařičích, neboť se jedná o otevřený oheň. Proto jsme se spokojili se studenou stravou.

V hlavní sezoně je nutné zarezervovat na Žiarské chatě nocleh, neboť je často plno. V případě plně obsazené chaty je možnost ubytování v přístřešku vedle chaty. To byl i náš případ. Další problém v sezoně je množství nezkušených turistů na hřebeni. To činí problém u jištěných pasáží, kde se tvoří i fronty. Je lepší si vybrat termín túry nejlépe na začátek léta, nebo na začátek podzimu.