Raxalpy -Preinerwand,Heukuppe: kombinovaný přechod: feráty- trek

Schneeberg a Rax Alpe / Rakousko

19. 09. - 20. 09. 2020

D / 5

max. 2007 m n.m.

Turistická mapa Raxalpe

1. 19.9.2020 10:00 parkoviště Griesleiten-Heidsteig-Preiner Wand- Königschusswandsteig- Habsburghaus.
  2. 20.9.2020 7:30 - Habsburghaus- Bärenlochsteig-Heukuppe- Karl-Ludwig-Haus- 13:00 parkoviště Griesleiten

Dvoudenní přechod Raxalpe včetně nejlepších ferrat

Nástup je z neplaceného parkoviště za Prein an der Rax (Griesleiten). V 10 hod již dost plné. Místo však nacházíme.

1. den

Hlásí se ideální zářijové počasí. Bohužel předpověď zachytilo mnoho dalších tuzemců i Rakušáků, že chaty obsazené, feráta Heidsteig plná. Na poslední chvíli se podaří zabookovat winterraum na Habsburghausu.

Nástup je z neplaceného parkoviště za Prein an der Rax (Griesleiten). V 10 hod již dost plné. Místo však nacházíme Za začátku kráčíme po lesní cestě serpentinami, pak zelená odbočka, studánka a za hodinku nástup na C/D ferátu. Bohužel v sobotní hezký čas pojalo stejnou myšlenku spousta agentur, které bůhvíproč se rozhodly nabídnout zrovna tuto trasu na ferátovou iniciaci pro své nové klienty. Někteří jsou ochotní se nechat předejít, někteří méně, tak se dost vlečeme, ale vznikají alespoň zajímavé sociální situace a nové družby. Nabízejí se atraktivní žebříky, jeden vyhlazený kolmější komínek, jinak žádné velké složitosti. Přestávka u černé madonny a pak pohodové dolezení ke kříži na Preinerwandu (1783m). Větší družba na vrcholu, pak sestup k chatě Neue Seehütte, s výjimečně i čepovaným nápojem (jindy jen lahvové).

Hodíme batohy do kosodřeviny a dáváme si bonus - Königschusswand Steig. Sestup k nástupu sutí dosti nepříjemný, ale pak polezení již jiné kafe. Nikdo se nemotá, trochu zabrat dá, ale žádná divočina, škálování D/E je poněkud nadhodnocené. Občas padá nějaký šutřík, pobaví skalní štěrbina, kde někdo trochu pozápasí, s větším batohem by byla svízel, ale nakonec úspěšně za 45 min. jsme opět na vrchu.

Ze Seehütte již pokračujeme pohodovým náhorním trekem s krásnými výhledy po Raxech na Habsburghaus, kdy jsme i se všemi společenskými přestávkami i bonusy za necelých 8 hodin. Chata nakonec volnější, ale prosadíme si pro nás komfortnější winterraum. Obsluha příjemná, proběhnou další družby.

2. den

Ráno krásně, nad námi Heukuppe, chata se sotva probouzí, v 7:30 vyrážíme na okružní výstup-sestup. Musíme 300 m sestoupit, prožene se početné kamzičí stádo, nádhernou soutěskou Bärenlochsteig, prudký, zajištěný sešup dolů, a pak stejně nahoru, občas zajištění lanem, ale jistící pomůcky není potřeba. Kolem kolmé stěny, nahoře nad skálou visí Habsburg. Vyfuníme skálami prudce vzhůru a pak náhorní stoupající plošinou, kosodřevinou a trávou, trochu fičákem, docházíme po 10 hod. na Heukuppe (2 007m).

Vítr sílí, schováme se za vrcholový pomník, chvíli jasno, chvíli mlha. Slítneme na Karl-Ludwig-Haus, proběhne předčasný oběd, blízko pěkná kaplička a opět strmější sestup, kolem Waxriegelhausu, dále lesní stezkou po žluté. Ve 13 h jsme u auta. Jako závěrečný bonus si nadělíme odskok na Hohe Wand- Währinger Steig. Krátké, pěkné C-čko , cestička s žebříkem, výhledem, pokocháním.

Za začátku kráčíme po lesní cestě serpentinami, pak zelená odbočka, studánka a za hodinku nástup na C/D ferátu. Bohužel sobotní hezký čas pojalo stejnou myšlenku spousta agentur, které bůhvíproč se rozhodli nabídnout zrovna tuto trasu na ferátovou iniciaci pro své nové klienty. Někteří jsou ochotní se nechat předejít, někteří méně, tak se dost vlečeme, ale vznikají alespoň zajímavé sociální situace a nové družby. Nabízejí se atraktivní žebříky, jeden vyhlazený kolmější komínek, jinak žádné velké složitosti. Přestávka u černé madonny a pak pohodové dolezení ke kříži na Preinerwandu. Větší družba na vrcholu, pak sestup k chatě Neue Seehütte, s výjimečně i čepovaným nápojem(jindy jen lahvové). Hodíme batohy do kosodřeviny a dáváme si bonus Königschusswa​nd Steig. Sestup k nástupu sutí dosti nepříjemný, ale pak polezení již jiné kafe. Nikdo se nemotá, trochu zabrat dá, ale žádná divočina, škálování D/E je poněkud nadhodnocené. Občas padá nějaký šutřík, pobaví skalní štěrbina, kde někdo trochu pozápasí, s větším batohem by byla svízel, ale nakonec úspěšně za 45 min. jsme opět na vrchu.Ze Seehütte již pokračujeme pohodovým náhorním trekem s krásnými výhledy po Raxech na Habsburghaus, kdy jsme i se všemi společenskými přestávkami i bonusy za necelých 8 hodin.
Chata nakonec volnější, ale prosadíme si pro nás komfortnější winterraum. Obsluha příjemná, proběhnou další družby. Ráno krásně, nad námi Heukuppe, chata se sotva probouzí, v 7:30 vyrážíme na okružní výstup-sestup. Musíme 300m sestoupit, prožene se početné kamzičí stádo, nádhernou soutěskou Bärenlochsteig, prudký, zajištěný sešup dolů, a pak stejně nahoru, občas zajištění lanem, ale jistící pomůcky není potřeba. Kolem kolmé stěny, nahoře nad skálou visí Habsburg. Vyfuníme skálami prudce vzhůru a pak náhorní stoupající plošinou, kosodřevinou a trávou, trochu fičákem, docházíme po 10 hod. na Heukuppe (2007m). Vítr sílí, schováme se za vrcholový pomník, chvíli jasno, chvíli mlha.
Slítneme na Karl-Ludwig-Haus, proběhne předčasný oběd, blízko pěkná kaplička a opět strmější sestup, kolem Waxriegelhausu, Ve 13 h jsme u auta.

Jako závěrečný bonus si nadělíme odskok na Hohe Wandu- Währinger Steig, Krátké, pěkné C-čko , cestička s žebříkem, výhledem, pokocháním.

Celkově kombinovaný přechod, první den feráty s nutnosti setu, pak náhorní ale fyzicky náročnější přechod, bez nutnosti jištění.

Cestou jsou funkční chaty, takže běžná petka a zbytek doplňujeme zlatavým mokem.

Přespání je možné na chatách Habsburghaus a Carl-Ludwig-Haus.

Na trase se vystoupá na vrcholy Preiner Wand 1 783 m n.m. a Heukuppe 2 007 m n.m.

Ferraty náročnější, ale žádný extrém, nutná výbava. Vrcholový přechod pak nahoru dolů, zajištěný úsek bez nutnosti pomůcek. Kromě ferrat se jde po klasickém horském chodníku.

Na chatách po cestě se vaří, je dobré mít i vlastní stravu.