Přechod hřebínku Kräuterin v Ybbstalských Alpách s výstupem na Hochstadl

6 hod.

Turistická mapa Ybbstálských Alp

Výstup na horu Hochstadl v Ybbstálských Alpách

Auto nechávám u usedlosti Rotmoos (silnice z Mariazellu na Guβwerk, zde odbočit směr Wildalpen, asi 15 km). Menší parkoviště je také cca o 3 km dál u Dürradmeru (možno jít trasu obráceně a zkrátit cestu zpět lesní cestou)

Kraüterin je nenápadný, asi deset kilometrů dlouhý hřeben ležící nedaleko Mariazellu, mezi Hochschwabem a Ybbstalskými Alpami. Nejvyšším bodem je Hochstadl (1919 m), na který vede značená AV trasa. Auto nechávám u usedlosti Rotmoos (silnice z Mariazellu na Guβwerk, zde odbočit směr Wildalpen, asi 15 km). Parkoviště tu není, ale auto je možné zaparkovat na křižovatce u velkého žlutého domu.

Od křižovatky vychází značená turistická trasa, na Hochstadl by to měly být cca 4 hodiny. Vyrážím pěšinou do lesa a začíná poměrně strmý stoupák. Úseky lesem se střídají se štěrkovými cestami na svážení dřeva. Po asi hodině a půl odbočuje z Forststrasse pěšina na pastviny, kde už poprvé zahlédnu vrchol Hochstadlu. K němu je to ale ještě kus cesty mezi klečí a skalkami.

Krávy tu žádné nejsou, ale těsně pod hřebenem narazím na asi dvacetihlavé stádo kamzíků. Civí na mě, jako by člověka ještě neviděli a až po chvíli se dávají na útěk. Pravda, ani já na celé cestě nepotkala žádného turistu, jen myslivce. Cesta mě dovede do střední části hřebínku, je to tu pěkné – velká pastvina, ostrůvky kleče, bílé skalky a kužely okolních vrcholů – nalevo je Fadenkamp (1804 m), napravo Graskogel (1704 m).

Bohužel se ale začíná zhoršovat počasí, obloha tmavne a vrchol střídavě mizí v mracích. Jasno je ještě trochu nad Mariazellem, rozeznávám Gemeindealpe s vysílačem, Zellerhütte, Hohe Veitsch. Blízký Hochschwab na jihu už je ale v mlze. Na severní straně hřebene by měl být vidět Ötscher a Dürrenstein, dominanty Mariazellerland, oba vrcholy jsou ale skryty v mraku. Odbočuji nalevo k vrcholu Hochstadlu.

Kopec je od severu zajímavě zvrásněný a pár set metrů pod vrcholem začínají skalky a vápencové škrapy. Cesta je ale dobře značená a tak za chvíli stojím u kříže. Šipka s nápisem Gipfelbuch mě ale upozorňuje, že vrchol bude asi ještě o kousek dál. Obcházím kleč, asi 100 metrů travnatou pěšinou mezi kameny a jsem tam. Mraky se na chvíli rozestupují a tak vidím strmý padák dolů do údolí a pokračování hřebínku s vrcholkem Kleiner Hochstadl (1835 m). Tam už cesta nevede, je to příliš strmé.

Po chvíli odpočinku se vracím zpět k dřevěnému kříži s vyřezanými květinovými motivy. Sestupuju dolů na planinu, bohužel se ale definitivně zatáhne a spustí se déšť. Přeháňka je sice krátká, déšť však vystřídá taková mlha, že nebýt cinkání zvonců, asi zakopnu o krávu. V plánu bylo pokračovat na skalnatý Fadenkamp, na něj ale nevede značená cesta, snad jen pěšinka mezi klečí, kterou nemám v mlze šanci najít.

Fadenkamp tedy nechávám na někdy příště a začínám klesat směrem ke Kräuterinhütte (1394 m). Po chvíli se mraky zase rozestoupí, dokonce i vykoukne kousek modré oblohy. Pod Kräuterinhütte vede trasa přes pastviny a paseky, už po široké lesní cestě směrem k usedlosti Dürradmer. Z Dürradmeru odbočuji vpravo před mostem mezi chalupy a dál na lesní cestu a vracím se zpět do Rotmoosu.

Relativně opuštěný hřebínek u Mariazellu, trasa vede po značené AV trase a lesních cestách. Celkové převýšení je víc jak 1500 metrů, je tedy dobré mít nějakou tu kondičku. Místy je stoupání prudší, např. v úvodní části výstupu.

Po cestě není možnost občerstvení, potok pod Kräuterinhütte, korýtka v Dürradmeru.

Na trase není žádná chata, v údolí a okolo Mariazellu je ale dost ubytovacích kapacit.

Výstup na Hochstadl 1 919 m n.m., při dobré viditelnosti by měl být vidět na severu Dürrenstein a Ötscher, na východě kopečky kolem Mariazellu, na jihu Hochschwab, na západě Gesäuse.

Cesta vede po značených nebo lesních cestách, nejsou exponované úseky.

Na trase není možnost občerstvení, jídlo je nutné mít s sebou.

Cestou zpět ještě tradiční zastávka v Mariazellu v bazilice a pro perníčky. Mariazell je asi nejznámější rakouské poutní místo. Ve 12.století se tu mnichu Magnusovi při pouti přes Alpy zjevila Madona a pomohla mu překonat skálu, která mu zahradila cestu. Donesl tedy na místo sošku z lipového dřeva a postavil kolem ní kapličku. Kolem roku 1200 tu kníže Jindřich vybudoval první kostel, aby poděkoval za uzdravení z těžké nemoci.

Legenda se začala šířit a do Mariazellu od té doby putují ročně tisíce věřících. Do města vede několik poutních cest, na okolních kopcích byly vystavěny kaple a kostelíky věnované svaté rodině a dalším svatým (Annaberg, Josefsberg, Joachimsberg). Podél cest tu uvidíte mnoho křížků, kapliček a svatých obrázků. Kromě baziliky je Mariazell známý výrobou medových perníčků (Mariazeller Lebkuchen Pirker), svíček z včelího vosku a bylinného likéru Arzberger.