Třídenní trek do Thethu v Albánských Alpách

1. Doporučuji si vzít na trek alespoň 3 litry vody
  2. Odvoz do civilizace je možné si domluvit v informačním centru v Thethu

Přechod pohoří Prokletije z Lepushë do Thethu

Vesnice Lepushë na severu Albánie. Leží na silnici vedoucí do Černé Hory.

1. den

Hlavní náplní prvního dne byl přesun do vesnice Lepushë. Ve Skadaru jsme se nakonec domluvili s taxikářem a za 90 Euro nás do vesnice dovezl. Cesta je to ale opravdu šílená. Sice je zde poměrně nová silnice. Nicméně je to samá zatáčka a velké převýšení, takže auto dostalo docela zabrat. Hned u silnice je hospoda, takže jsme se lehce posilnili.

Rozhodli jsme se, že tento den dojdeme až k poslední možnosti dobrání vody. Proto jsme po široké cestě opustili vesnici a začali lesem stoupat do hor. Cesta je to jednoduchá, není co řešit. Po opuštění lesa se krajina mění a ocitli jsme se na horských planinách. Zároveň zde teče potok, takže místo pro stany jsem si našli kousek od potoka. Večer k nám přišli místní bačové a donesli nám místní výborný sýr. S pomocí němčiny jsem si i popovídali. Noc byla bezproblémová.

2. den

Ráno jsme doplnili tekutiny a vyrazili jsme do hor. První část cesty vede po horských loukách kolem salaší. Nádherná pasáž cesty. Brzy však přišla změna. Postupně jsme se začali přibližovat k hradbě hor a bylo jasné, že nás čeká náročný výstup. Ačkoliv značení je nově udělané a dobře viditelné, stezka postupně skončila a od této chvíle jsme šli vlastně ve volném terénu, jen občas s náznakem stezky.

V již čistě skalnatém terénu jsme vystoupali do prvního sedla. Před námi se otevřel výhled do obrovského horského kotle, který je ze všech stran obklopen horami. Lehce jsme sestoupili ze sedal a celý kotel jsme traverzem obešli. Opět bez náznaku stezky. Nakonec jsme prudce vystoupali do dalšího sedla.

Zde se otevřely výhledy na i na nejvyšší horu pohoří - Maja e Jezercës. Ze sedla následoval velmi prudký sestup do dalšího horského údolí. Kousek sestupu je vede i přes sněhové pole, které ani v létě neroztává. V horském údolí je naštěstí pramen a tak jsme kousek od něj postavili stany a strávili zde druhou noc.

3. den

Ráno jsme opět doplnili vodu a vydali se k vesnici Theth. Nejprve stezka vede ještě mezi skalami, ale asi po 2 kilometrech jsme došli k sedlu, odkud je výhled do údolí vesnice Theth. Ze sedla stezka klesá mnoha serpentinami. Zde jsme již také začali potkávat první turisty.

Po stezce jsme sestoupili do lesa a pokračovali dál k vesnici. Již v údolí je příjemné občerstvení, kde jsme si dali několik zasloužených piv. Poté jsme došli do vesnice Theth. V místní infocentru jsme si domluvili jak přespání na zahradě, tak i odvoz na druhý den zpět do Skadaru. A večer jsme úspěšný přechod oslavili dobrou večeří a pivkem.

Jedná se o poměrně náročný trek v krásné přírodě Albánských Alp. Hlavní problém trasy je neexistence stezky. Trasa je sice nově značená. A docela dobře. Ale vede v podstatě ve volném terénu. Tudíž je nutné se soustředit na každý krok. A terén je více méně stále kamenitý.

Další problém je nedostatek vody na trase. Nutné je mít dost vlastních zásob vody. Fyzicky je trasa také náročná. V těchto horách není žádný hřeben. Jde se prostě jen nahoru a dolu. A převýšení jsou slušná. Takže se určitě hodí dobrá fyzička. Trasu bych doporučil spíše zkušeným horalům.

S vodou je v těchto horách trošku problém. Nad vesnicí Lepushë je naštěstí vody dost. Dál v horách je to však bez šance. Další pramen je až 2 kilometry od sedla Qafa e Pejes, které je již nad vesnicí Theth. Je proto nutné mít alespoň 2 litry vody sebou, raději i více. V horách je velké teplo.

Dvě noci jsme strávili v horách. První nad vesnicí Lepushë na okraji louky. Druhou na louce asi 2 km od sedla Qufa e Pejes. V obou případech byla kousek voda. Poslední noc jsme strávili na zahradě u místních, kteří nás i pohostili. Tuto noc jsme si domluvili infocentru v Thethu (domek patřil rodině chlapíka, který v info pracuje).

Na trase jsme nešli přes žádný vrchol. Vystoupali jsme do dvou horských sedel. Výhledy jsou skvělé i tak. A to do Černé Hory a na samotné pohoří Prokletije.

Trek je poměrně náročný. Chybí zde stezky a tak je nutné při každém kroku dát pozor kam šlapete. Často se jde přes suťové pole, které se sype. Sestup z druhého sedla do údolí je poměrně prudký a je potřeba se přidržovat skal. Značení je dobré, takže orientace není až takový problém. Určitě si dejte pozor na hady. Jsou tu a čekají:-)

Veškeré jídlo jsme si nesli na zádech. Vařili jsme si na vařičích. Hospody jsou na konci treku v Thethu.

V Albánii jsme měli problém sehnat kartuše k vařičům. V Tiraně jsme žádný obchod s nimi nenašli. Proto jsme koupili komplet vařiče s kartuší v místních domácích potřebách. Vařič je spojen s plastovou podsadou, do které se vloží kartuš a šroubováním plastového víka se kartuš propíchne. Je to sice trošku neskladné, ale funguje to dobře. A cena kompletu je opravdu zanedbatelná. Navíc tento typ kartuší je možné koupit v Albánii bez problémů. Mají je i v Thethu v obchodě. Proto asi není nutné vozit z Česka samostatné vařiče.