Výstup na horu Hochmölbing v Totes Gebirge

1. Vhodné pro psy - ANO
  2. Vhodné pro děti - ANO, ale trošku s kondičkou
  3. Přelidněnost -malá

Přechod části pohoří Totes Gebirge s výstupem na Hochmölbing 2 336 m n. m.

Lesní parkoviště Schönmoos. Cesta na něj vede z městečka Wörschach, které je na spojnici mezi Liezenem a Schladmingem.

1. den

První část výstupu jsme již znali z předešlé návštěvy této oblasti a tak jsme věděli, co nás dnes čeká. Od parkoviště jsme vyrazili po značené cestě. Nejprve jsme šli po široké cestě, ale brzy jsme zabočili na stezku. Tou jsme prudce začali stoupat. Občas jsme se napojili na širokou lesní cestu.

Tímto způsobem jsme došli až k salaším, kde jsme odbočili vpravo a lesem mezi skalami jsme po stezce překonali skalní stupeň. Zde nás čekal pramen Fiedlbrunn (foto), kde jsme doplnili tekutiny. Po necelém kilometru chůze od pramene jsme došli k rozcestí značených cest. Kousek od rozcestí jsme si postavili stan a přečkali jsme jak bouřku, tak i celou noc (foto).

2. den

Ráno jsme si vzali do batohu to nejnutnější a opustili jsme stan se zbytkem věcí. Napojili jsme se na značenou cestu a krásnou krajinou jsme došli k chatě Liezener Hütte. Zde jsme opustili značenou cestu a stezkou jsme vystoupali na horské louky (foto) a pokračovali jsme k hlavnímu hřebeni. Opět jsme se napojili na značenou cestu a začali jsme prudce stoupat na horu Kleinmölbing. Zároveň se začaly otevírat výhledy na okolní pohoří. Z hory Kleinmölbing jsme pokračovali po hřebínku dál a po chvíli následoval další prudký výstup na horu Mittermölbing. Od ní je to již jen kousek na vrchol hory Hochmölbing.

Po odpočinku jsme pokračovali dál v přechodu hřebene. Dostali jsme se tak až do sedla Elmscharte, kde cesta opouští hlavní hřeben. Sestoupili jsme tak do horského kotle a začali se vracet. Cesta vede takřka rovně v krásné kamenité krajině (foto). Nakonec jsme se vrátili zpět ke stanu. Pobalili jsme si věci a vrátili jsme se stejnou cestou, jakou jsme včera vyšli nahoru, zpět k autu na parkovišti.

Středně náročný přechod v horském prostředí. Technicky zde nejsou žádné problémy. Cesta je bezpečná. Ale převýšení je poměrně slušné, takže je dobré být trošku v kondici. Výhoda je, že hlavní hřeben jsme šli nalehko. Věci jsme si nechali ve stanu. Samotný hlavní hřeben je v jedné části trochu užší a jde se v hodně kamenitém terénu, ale velký problém to není. Trasu bez problémů můžou absolvovat i psi.

Vody je naštěstí po cestě dost. První napajedlo je hned za parkovištěm na pastvinách. Další prameny jsou po překonání prudkého stoupání v lese. Poslední pramen je po sestupu z hlavního hřebene v horském kotli.

Na trase je chata Liezener Hütte. Přespání v ní je nutné objednat předem. Jedná se o samoobslužnou chatu. Jinak je možné spát ve stanu kdekoliv najdete rovné místo.

Na trase je několik vrcholů. Ten hlavní Hochmölbing 2 336 m n.m. nabízí skvělé výhledy do okolí - na hlavní hřeben Totes Gebirge, hory Warscheneck, Grimming. Vidět je Dachstein i celý pruh Nízkých Taur.

Takřka celou dobu se jde po značené cestě. Nebezpečné úseky zde nejsou. Snad jen vrcholový hřebínek od hory Hochmölbing je občas trochu užší a kamenitější. Ale žádný problém přechod hřebene není. Pro nás tak bylo největší nebezpečí možnost bouřky. Hlavní hřeben strmě spadá na obě strany, není kde se před bouřkou schovat.

Vybavení

Na tento přechod stačí klasické vybavení pro vysokohorskou turistiku - kvalitní oblečení proti větru a dešti, pevné kotníčkové boty. My jsme stali ve stanu, takže spacák a karimatka. Trekové hole se do hor hodí vždycky, pro delší sestupy hodně šetří sethna.

Na trase je sice chata Liezener Hütte, ta je ovšem samoobslužná a nevaří se zde. Asi 15 minut chůze od této chaty je chata Hochmölbing Hütte. Zde je možnost teplého jídla. My jsme si stačili s vlastními zásobami. Neměli jsme ani vařiče, takže jen studená kuchyně.