NaTreku.cz

Výlet za krásami přírody a historií do údolí říčky Halda

Pohoří, oblast / Stát

Českomoravská vrchovina / Česko

Roční období

Zima

08. 01. 2024

Náročnost

1 / 5

více o obtížnostech

Převýšení

↑ 256 m

↓ 182 m

Délka

6.2 km

2 hod.

Nadmořská výška

max. 467 m n.m.

min. 339 m n.m.

Turistická mapa Českomoravská vrchovina

Výškový profil trasy

Nastoupané metry: 256 m
Sklesané metry: 182 m

Užitečné informace

  1. Vhodné pro děti - ANO
  2. Vhodné pro psy - ANO
  3. Pozor, na trase je několik brodů

Výlet do údolí říčky Halda na Vysočině

Nástupní místo

Železniční stanice Říkonín, která leží na trase mezi Brnem a Žďárem nad Sázavou.
 

Popis treku

Údolí říčky Halda je sice mimo hlavní zájem turistických tras, ale jak krajinářsky, tak i historicky se jedná o velmi zajímavou oblast Českomoravské vrchoviny. Více o místě se dočtete v zajímavostech.

Tentokrát jsem se rozhodl využít vlakového spojení k dosažení cílové destinace. Z nádraží Říkonín jsem se vydal nejprve po asfaltce do obce Říkonín. Zde jsem se napojil na zelenou turistickou značku a po ní jsem pokračoval k říčce Libochovka. Už na ní byl jasně vidět zvýšený stav vody, což byla v další části výletu velká komplikace. Od říčky mne značka na chvíli vedla po úzké stezce a silničce, ale poté jsem se vrátil zpět do údolí řeky. A to do osady Kutiny. Zde je v létě možnost občerstvení v trempských hospůdkách.

V osadě Kutiny jsem opustil zelenou značku a pokračoval jsem podél potoka Halda. V jeho údolí je vlastně hlavní důvod mého výletu - zbytky úzkokolejné železnice, která byla využívána za 2. světové války. Po polní cestě jsem se dostal k okraji lesa, kde jsou zbytky této železnice. Jelikož byl po děštích vysoký stav vody, pokračoval jsem podél potoka až k dalšímu brodu u Pochopové skály. Zde jsem dost složitě překonal vodní tok po polorozbořené lávce. Pokračoval jsem dál úzkým údolím potoka. Nejprve po velmi úzké stezce, poté již po širší cestě. Po nějaké době jsem opět musel překonat potok. Tentokrát mi pomohly napadané a přinesené kmeny stromů.

Poté jsem opustil údolí a vyšel jsem na pastviny koní nad železničním tunelem. Podél pastvin jsem poté pokračoval k ústí tunelu. Cesta do Níhova odtud vede již po široké cestě, která částečně kopíruje trat, částečně se jde po louce. Nakonec jsem stihl i odjezd vlaku, přestože překonávání potoka přes brody mi zabralo dost času.
 

Náročnost

Za normálních okolností se jedná o velmi jednoduchý výlet, který je sice veden většinou mimo turistické cesty, ale jde se po vyšlapaných lesních stezkách. Problém trasy je říčka Halda, kterou je nutné na několika místech přebrodit. Bohužel během mého výletu byla říčka silně rozvodněná a tak byl přechod více než náročný. Musel jsem i některé brody vynechat a jít mimo stezku po břehu říčky. Kromě těchto problémů je trasa bez problémů, vhodná pro děti i psy.
 

Dostupnost vody

V osadě Kutiny jsou dvě hospody - Ranč u Bizona a Klub na Kutinách - U Trempů. Ranč byl během mého výletu zavřený, U Trempů se kouřilo z komína, takže asi fungovali. Nicméně mi stačilo 1,5 litru vlastní vody.
 

Vrcholy

Trasa vede většinou údolím potoků, není zde žádný kopec.
 

Nebezpečí

Největší problém jsou brody přes říčku Halda. Na trase jsou sice dva mostky (jeden je v hrozném stavu), ale další překonání říčky je již čistě na improvizaci. Mě pomohly popadané klády, ze kterých jsem vyrobil přechod. Některé brody jsem vynechal a šel jsem volným terénem podél vody. Jinak je trasa bez problémů.
 

Jídlo

V osadě Kutiny jsou hospody Ranč u Bizona a Klub na Kutinách - U Trempů. Ranč byl zavřený a U Trempů jsem se nestavil, ale vařit by se zde mělo.
 

Zajímavosti

Kromě krásné přírody mne do údolí potoka Halda zavedla i zajímavá historie tohoto místa. Za druhé světové války totiž vedla údolím úzkorozchodná železnice, která sloužila k přepravě materiálu na stavbu stíhaček Messerschmit 109. Ty se na konci války montovaly v tunelech nad údolím. Železniční trať totiž ještě nebyla zcela hotová, ale 3 tunely již byly. Ty využila německá armáda na konci války jako továrnu. Spojenecké letectvo totiž drtilo německý průmysl a náletům padla za oběť i původní továrna na Messerschmity ve městě Wiener Neustadt. Proto německá armáda vybrala tyto tři tunely jako dobře ukrytou podzemní továrnu. Nuceně nasazení dělníci byli ubytováni v budovách v nedaleké osadě Kutiny. Některé z těchto budov stále stojí. Výrobu továrna ukončila v březnu 1945.
 

Vloženo: 08. 01. 2024
Autor:
Gejza
Profil autora