Horský trek na Piz Conturines a Lavarela v Dolomitech

Turistická mapa Dolomity

Nastoupané metry: 2043 m
Sklesané metry: 2043 m

1. 21.7. - příjezd na parkoviště u chaty Cap. Alpina. Výstup do údolí Fanestal. Postavení stanů.
  2. 22.7. - od stanů výstup do sedla mezi horami Piz Conturines a Lavarella. Nejprve výstup na horu Piz Conturines, poté na horu Lavarella. Sestup do údolí k chatě Lavarella H. Návrat ke stanům.
  3. 23.7. - sbalení stanů. Návrat údolím Fanestal zpět k autu.

3. 23.7. - sbalení stanů. Návrat údolím Fanestal zpět k autu.

Výstup na hory Piz Conturines a Lavarela v Národním parku Fanes-Sennes-Braies

Parkoviště u chaty Cap. Alpina, která je na konci odbočky ze silnice vedoucí ze sedla Passo Falzrego. Z parkoviště vede značená cesta do hor.

1. den

Tento trek jsme začali na příjezdem na parkoviště u chaty Cap. Alpina v Národním parku Fanes-Sennes-Braies (německy Fanes-Sennes-Prags). Přijeli jsme sem těsně po obědě zrovna když se spustila letní bouřka. Proto jsme ji přečkali v autě a vyrazili jsme až pozdě odpoledne. Od parkoviště vede značená cesta č. 11. Ze začátku se jedná o širokou cestu, která se s přibývající výškou mění ve stezku. Na prvním kilometru jsme poměrně rychle nabrali výšku.

Poté se již cesta srovnala a ocitli jsme se v nádherném údolí Fanestal. Nejprve jsme šli mezi kosodřevinou, časem jsme se ocitli na loukách, které slouží jako pastviny. Cesta je to opravdu příjemná, takřka po rovince. (foto) Po asi 2 km jsme došli k odbočce, která vede na hory Piz Conturines 3 064 m n. m. a Lavarella 3 055 m n. m. Proto jsme mezi kameny v údolí postavili stany a strávili zde noc. (foto)

2. den

Ráno jsme si přivstali, neboť předpověď hlásila na odpoledne bouřky. Tak jsme chtěli zvládnout výstup co nejdříve. Stany jsme nechali postavené, nechali jsme v nich i nepotřebné věci a nalehko jsme vyrazili. Jelikož jsme spali kousek od odbočky na výstupovou trasu, ihned jsme se napojili na značený chodník a začali stoupat. Stezka nás vedla nejprve mezi kosodřevinou. Později jsme se s přibývajícími metry ocitli již na kamenité cestě. Prošli jsme kolem jezírka Lago Centurines, které bylo takřka vyschlé. Nakonec jsme došli do velkého sedla mezi horami Lavarella a Piz Conturines. Výhledy na druhou stranu byly již nyní závratné, neboť z druhé strany jsou kolmé několikset metrů vysoké skály. (foto) Nejprve jsme se vydali na horu Piz Centurines 3 064 m n. m. Suťovým polem jsme vyšli až ke skalám. Zde začíná ferrata na vrchol. Jsou zde použity i žebříky, takže výstup je velmi atraktivní. (foto) Bez potíží jsme vystupali na vrchol hory. Výhledy jsou opravdu krásné, jsou vidět všechny nejznámější hory Dolomit. (foto)

Z vrcholu jsem se stejnou cestou vrátili do sedla a pokračovali jsme na horu Lavarella 3 055 m n. m. V serpentinách jsme vyšli na skalnatý podklad a po stezce, jsme došli na vrchol hory Lavarella 3 055 m n. m.. (foto) Z vrcholu jsme pokračovali dál po značce. Tato pasáž byla velmi nepříjemná. Nebyla jištěna, přitom běhěm sestupu jsme museli překonávat skalní zlomy. Nakonec jsme se napojili na stezku, kterou jsme začali klesat do údolí. Tato část je naprostá pohoda. (foto) V krásné krajině jsme pohodlně sestupili až k chatě Lavarella Hütte. Zde jsme si dali zasloužené pivko. Poté jsme pokračovali k chatě Fannes Hütte a začali jsme se vracet zpět ke stanům. Od chaty jsme šli kolem krásného jezera Limose. (foto) Dál jsme pokračovali po značené stezce do údolí Fanestal a bez potíží jsme došli ke stanům. Večer nám ještě pobyt zpříjemnilo stádo krav. (foto)

3. den

Poslední den byl vlastně již jen návratový. Sbalili jsme stany a vyrazili zpět do údolí k autu. Hned na začátku nás příjemně překvapila návštěva koní, (foto) kteří byli velmi přátelští. Jinak jsem šli stejnou cestou jako první den. Jelikož jsme se již nezdržovali, byli jsme u auta brzy dopoledne. Tím skončil krásný pobyt v Národním parku Fanes - Sanes - Braies.

Krásný trek s malou ferratou na vrchol hory Piz Conturinas. Na horu Lavarella jištění není, takže kdo nechce jít ferratu, může horu Piz Conturinas vynechat. Ferrata na horu Piz Conturinas není náročná. Jedná se o krátký žebřík a skalní lavice. Pohledy do údolí jsou ovšem závratné. Naopak náročnější je sestup z hory Lavarella. Cesta není zajištěná ocelovým lanem, je přitom vedená po strmé skále,  nejednou jsme si museli pomoci rukama.

Vodu jsme si nabrali u chaty na parkovišti. Další možnost je potůček v údolí Fanestal. Druhý den jsme doplnili zásoby na chatách po sestupu z hory Lavarella.

Obě noci jsme strávili ve stanech v údolí Fanestal kousek od sedla Tadega Joch. Zde zároveň odbočuje cesta na oba vrcholy.

Z vrcholů hor Piz Conturines 3 064 m n. m. a Lavarella 3 055 m n. m. jsou fantastické na další velikány Dolomit - Marmoladu, Piz Boe, Monte Pelmo, skupinu Tofan a další.

Ferrata na Piz Contruinas je krátká a bezproblémová. Jedná se o žebřík a několik skalních lavic, zajištěných ocelovým lanem. Vybavení pro ferraty je nutné. Nejnepříjemnější část cesty byl sestup z hory Lavarella. Cesta vede po kamenité stezce mezi skalami. Jištění zde není žádné, takže jsme často museli použít ruce nebo jít po čtyřech. Po opuštění skalnaté části se již jedná o krásný sestup do údolí.

Vybavení

Na tento trek je nutné mít kromě kvalitní obuvi a oblečení také vybavení na spaní - stan, spacák a karimatku. Pro výstup na horu Piz Conturines je nutné mít také vybavení na jištěné cesty - ferratový set a přilbu.

Jídlo je možné na chatách Lavarella Hütte a Fanes Hütte po sestupu z hory Lavarella. My jsme si vařili na plynových vařičích, na chatách jsme si dali jen pivko po sestupu z hory Lavarela.

Na horu Piz Conturines je nutné mít výbavu na ferraty. Jestliže chcete jít klasický choďák, potom je možné výstup na Piz Conturines vynechat a jít rovnou okruh přes horu Lavarela. Zároveň je možné celý pobyt zkrátit na 2 dny. My jsme si ale chtěli užít pohody v horách a proto jsme zůstali i druhou noc v údolí Fanestal.

Tip na výlet

Z hory Piz Conturines se otevírají fantastické výhledy. Je vidět i nejvyšší hora Dolomit Marmolada. Pokus (neúspěšný) o výstup na tuto horu najdete na našem webu - Pokus o výstup na Marmoladu.