Okružní trek u vodopádů v parku Fanes Sennes Braies v Dolomitech

Podzim

27. 09. - 29. 09. 2015

Turistická mapa Fanes Sennes Braies

1. Vhodné pro děti - ANO (školního věku)
  2. Vhodné pro psy -NE
  3. Přelidněnost - v sezóně vysoká
  4. Když přijedete do 3 hodiny odpoledne, stihnete dojít k místu prvního bivaku.
  5. Chatě Lagazuoi má možnost psaní ve "sklepě" za 18 Euro.

1. Vhodné pro děti - ANO (školního věku)
  2. Vhodné pro psy -NE
  3. Přelidněnost - v sezóně vysoká
  4. Když přijedete do 3 hodiny odpoledne, stihnete dojít k místu prvního bivaku.
  5. Chatě Lagazuoi má možnost psaní ve "sklepě" za 18 Euro.

Pohodová horská turistika v Dolomitech - park Fanes Sennes Braies s krátkou ferratkou

Startovní místo treku je v začátku údolí Fanes, asi 4 kilometry před Cortinou ve směru od Toblachu kde je i malé parkoviště hned u hlavní cesty. V době naší návštěvy (září) bylo parkoviště zdarma.

1. den

Trek jsme začali v ústí údolí Fanes, pár kilometrů nad Cortinou. Zpočátku jdeme po normální asfaltové cestě a asi půl kilometru u rozcestníku odbočíme doprava. Pak po pohodlném chodníku jdeme asi dva kilometry směrem k vodopádům Fanes. Na protějším svahu před vodopády je pěkná vyhlídka. Od vyhlídky sestoupíme prudším a kroutícím se chodníkem na dno rokle pod spodní vodopád kde je rozcestník tras. Vlevo se dá jít po lehké zajištěné cestě vedené ve skalní stěně ale lepší je popojít kousek dál po dně rokle k dalšímu zajištěnému úseku. Je to krátký zajištěný skalní výšvih tipnul bych si že ne vyšší než 20 metrů. Jednoduchá záležitost kterou zvládnou i menší děti.

Nad zajištěným místem pak jdeme po stezce která nás po pár metrech zavede do skalní rozsedliny a pak následuje nejatraktivnější část tohoto úseku. Přechod za vodní stěnou horního vodopádu. Úsek je zajištěn lanem, protože je to kluzké místo, ale jinak bez problémů. Nad vodopády pak pokračujeme po normální lesní šotolinové cestě až k místu zvaném Malga Fanes Grande kde jsme si našli rovný plácek na spaní a tam ukončili první den. Je to parádní místo u potoka Fanes s krásnými meandry.

2. den

Druhý den jsme pokračovali nejdřív po širokém chodníku po dně Val de Fanes a asi po dvou kilometrech jsme odbočili vlevo směrem k chatě Lagazuoi. Tady se stezka zvedá trochu více do kopce a překonává větší převýšení a asi po dalších dvou kilometrech výstupu začne opět klesat prudkými serpentinami až k jezeru Lagazuoi. Od Lago di Lagazuoi jsme pak šli dále po pohodlném a širokém chodníku až k rifugio Lagazuoi. V plánu jsme měli přespat na vrcholu hory Lagazuoi ale vzhledem k silnému a studenému větru jsme se rozhodli že spát pod širákem nebudeme a že raději využijeme chaty k přespání.

Chatař nás nechal přespat ve sklepě chaty což ale vůbec nevypadá jako sklep ale spíš jako luxusní winterraum i se sociálkami a za poplatek i s teplou sprchou . Za noc chtěl 18 e za osobu. Aspoň jsme mohli v klidu vyfotit západ a východ slunce a ještě si dát pivo na chatě. Vzhledem k termínu (konec září) byla chata poloprázdná. Jiná situace bude v sezóně, kdy tu potkáte mnohem více lidí - i díky tomu že k chatě vede kabinová lanovka za sedla Falzarego. Jednou jsem tam byl v srpnu a to byla opravdu tlačenice hlavně s Japonci. Jinak z Lagazuoi je parádní výhled na všechny strany.

3. den

Třetí den jsme v podstatě už jen šli z kopce dolů předlouhým ale krásným údolím Val Travenanzes. Je to asi 12- 14 km dlouhé údolí a my jsme za celou dobu sestupu nepotkali jediného člověka. Údolí ústí do dalšího údolí nám už známého údolí Fanes kousek u vodopádů a od tohoto místa jsme pokračovali už po normální cestě až na parkoviště.

Trek není nijak technicky obtížný, chodníky jsou povětšinu pohodlné - jen pár úseků je užších a prudších. Jediné trošku techničtější místo je u vodopádů Fanes, kde je kraťoulinká feratka. Není třeba brát výbavu na feraty, jde o opravdu pár metrů lana a když si dáte odstup není třeba ani přilba. Moje děti ji vylezly před lety jak veverky za pár minut. Tehdy bylo dceři 8 let a zvládla to naprosto v pohodě. Jen je třeba mít v paměti že trasa u vodopádů je pořád mokrá a že to může klouzat. Kdo by nechtěl jít přes vodopády, dají se lehce obejít po normální trase. Zbytek treku je bez větších záludností. Část trasy vede po kamenité cestě zbytek po horských chodnících.

Voda je na několika místech trasy. Hlavně v údolí Fanes je jí dost a dost, ale je třeba jí filtrovat protože je celá oblast využívána jako pastviny. Koupit se dá voda v chatě Lagazuoi. V údolí Travenazes se dá voda použít z potoka bez problémů.

První noc jsme přespali pod širákem v místě Malga Fanes. Druhou noc jsme využili sklepení chaty Lagazuoi za 18 Euro / osoba noc.

Nejvyšší bod trasy je Piccolo Lagazuoi 2 778 m.n.m. Z Lagazuoi je parádní výhled na Marmoladu, Tofany, Monte Pelmo, Civettu a další velikány Dolomit.

Nebezpečí na trase v podstatě za normálních podmínek (tedy dobrého počasí) nehrozí. Jen u vodopádů je třeba dát pozor na kluzkou skálu, ale jinak je to pro zkušenějšího horského turistu naprosto pohodová záležitost.

Po letech zkoušení nakonec bereme např. ovesné kašičky z Lidlu, ve zdravých výživách se dají koupit výborné instantní polévky, nic to neváží a najíte se celkem dobře. Zkoušeli jsme i dehydrovanou stravu, ale ta mi moc nechutnala. Jinak klasické proteinové tyčinky, čokolády a vždycky aspoň jedno pivo v plechu. Použité plechovky si samozřejmě vždy bereme zpět do civilizace . Mimo vlastních zásob se dá najíst na rifugio Lagazuoi, která je otevřená celý rok.

Trek vede přírodním parkem Fanes Sennes Braies, a na trase je mnoho věcí k vidění. Za zmínku stojí vodopády Fanes, nejvyšší vodopády v Dolomitech, samotný vrchol Lagazuoi by vydal na několik stran čtení. O tento bod se urputně bojovalo v 1 světové válce v jeho masivu je vyhlouben nejdelší tunel v Dolomitech který používali vojáci. Trasy v oblasti se dají různě kombinovat , od pohodových až po náročné po zajištěných trasách s náležitým vybavením.

Další dobře popsaný trek v parku Fanes Sennes Braies najdete také zde.