Treking v Národním parku Fanes-Sennes-Braies, Dolomity

Dolomity / Itálie

27. 07. - 28. 07. 2010

Turistická mapa Dolomity

1. 27.7. - výstup od parkoviště k salaším Fodara Vedla. Na lehko výstup na horu Lavinores. Sestup zpět k salaším, pokračování cesty k chatě Senneshütte. Kousek od chaty postavení stanů.
  2. 28.7. - ráno sbalení stanů a nalehko výstup na horu Monte Sella de Sennes. Sestup zpět k stanům stejnou cestou. Pokračování sestupu přes salaše Fodara Vedla zpět k autu na parkovišti.

Dvoudenní pohodové horské putování v Národním parku Fanes-Sennes-Braies

Parkoviště na konci údolí Valle di Tamores u chaty Rifugi Pederu. Silnička do údolí začíná ve vesnici San Vigilio di Marebbe. Tato vesnička leží asi 10 km jižně od města Bruneck.

1. den

Cestu do Národního parku Fanes-Senes-Braies jsme začali na parkovišti na konci horského údolí Valle di Tamores. Z parkoviště jsme vyrazili po značené cestě, která vedla po široké cestě. Tato cesta nás nakonec dovedla až k salaším Fodara Vedla. Šlo se velmi dobře, takže jsme převýšení cca 400 metrů vyběhli za chvíli. U salaší jsme se chvíli zdrželi, neboť se jedná o opravdu krásné místo zasazené do úchvatné přírodní scenérie. (foto) Zároveň jsme využili jednu prázdnou salaš a nechali jsme zde batohy. Náš další cíl byla totiž hora Lavinores 2 462 m n. m. Jelikož se jednalo o cestu tam a zpět, nechtělo se nám zbytečně tahat těžké batohy. Na lehko jsme tedy pokračovali od salaší směrem k hoře Lavinores. Zde již nebyla široká cesta, ale klasická horská stezka. Cesta vedla v krásné krajině. Nejprve ještě mezi stromy, později po pastvinách mezi kosodřevinou. (foto) Závěrečná část výstupu na vrchol je již po loukách a kamení. Z vrcholu Lavinores jsou krásné výhledy na okolní třítisícové velikány, včetně skupiny Tofan. (foto) Po krátkém odpočinku na vrcholu jsme se vrátili zpět k salaším Fodara Vedla po stejné cestě.

U salaší jsme si vzali opět své batohy a pokračovali po široké cestě č. 7 do nitra národního parku Fanes-Sennes-Braies. Touto cestou jsme se dostali k chatě Senneshütte. Zde jsme si dali několik piv na posilnění a večer jsme si postavili stany asi 200 metrů od chaty. (foto) Mezi kosodřevinou jsme tak strávili noc.

2. den

Ráno jsme poklidili stany a nalehko jsme vyrazili na horu Monte Sella di Sennes 2 787 m n. m. Napojili jsme se na značenou cestu u chaty Senneshütte. Od chaty jsme přešli malý hřebínek a otevřel se nám krásný výhled na další chatu Rifugio Munt de Sennes a cíl naší cesty - horu Monte Sella di Sennes. (foto) Sešli jsme tedy k chatě a pokračovali po loukách dál k hoře. Cesta vedla malým žlebem. Později jsme odbočili do svahu hory a po kamení jsme začali stoupat k vrcholu. Ve střední části výtupu jsme se opět dostali na louky, ale závěrečná část výstupu je již po kamení. (foto) Nakonec jsme zdárně vrchol zdolali, ačkoliv se bohužel pokazilo počasí a nebylo nic vidět. (foto)

Proto jsme se na vrcholu dlouho nezůstali a začali jsme se vracet. Sestup vedl po stejné cestě jako výstup. Moc jsme se nezdržovali a proto jsme byli poměrně rychle u našich stanů. Dobalili jsme batohy a definitivně jsme začali sestupovat, cesta byla shodná jako předešlý den. Došli jsme tedy k salaším Fodara Vedla a po široké cestě jsme sestoupili zpět do údoli, kde na nás na parkovišti čekalo auto.

Krásné putování v přeci jen netradiční krajině Dolomit. Většinou se totiž jde po loukách a mezi kosodřevinou. Jen nejvyšší partie jsou holé. Nicméně se jedná o klasický choďák, žádné lezení či jiné těžkosti zde nejsou.

Vodu lze dobrat u salaší Fodara Vedla Hütte a u chat po cestě - Senneshütte a Rifugi Munt de Sennes.

Noc jsme strávili mezi kosodřevinou asi 200 metrů od chaty Senneshütte. Jinak je možné přespat na chatách na trase - Senneshütte a Rifugio Munt de Sennes.

Na trase jsme vystupali na hory Lavinores 2 462 m n. m. a Monte Sella di Sennes 2 787 m n. m. Z hory Lavinores jsou krásné výhledy na skupinu Tofan, horu Croda Rossa a další skalní obry v Dolomitech.

Na trase se nenachází žádný nebezpečný úsek. Jde se po stezkách nebo horských loukách. Jedná se o jednoduché výstupy, které i v závěru pod vrcholy jsou vedeny po širokých hřebenech.

Vybavení

Pro tento trek stačí klaciské vybavení do hor. Pevné boty, kvalitní oblečení do deště. My jsme se rozhodli spát mimo chaty, proto jsme měli stan, spacáky a plynové vařiče. Hodí se i teleskopické hole.

Jídlo je možné v hoských chatách Fodara Vedla Hütte, Senneshütte a Rifugio Munt de Sennes. My jsme si vystačili s vlastními zásobami a vařili si na plynových vařičích. Na chatách jsme si dali jen pivka.

Jedná se o pohodový nenáročný trek v kouzelné krajině. Je to vlastně náhorní plošina, která strmě spadá do údolí. Dříve zde bylo více salaší, neboť zde byly pastviny pro hospodářská zvířata.

Tip na výlet

V Národním parku Fanes-Sennes-Braies je možné absolvovovat mnoho krásných treků. Jeden z nich naleznete i na našem webu - Horský trek na Piz Conturines a Lavarela