Třídenní přechod Beskyd ze severu na jih

Moravskoslezské Beskydy / Česko

06. 08. - 07. 08. 2018

Turistická mapa Beskyd

1. Vhodné pro děti - ANO (školního věku s kondičkou)
  2. Vhodné pro kočárky - NE
  3. Vhodné pro psy - ANO
  4. Přelidněnost - střední

Beskydská hřebenovka po česko-slovenské hranici

Trek začínáme na vlakovém nádraží Mosty u Jablunkova. Poblíž je možné i bezplatně parkovat.

1. den

Vyrážíme po červené turistické značce, které se držíme až do konce treku, na Bumbálce. Trek jsme šli přes všední letní den a téměř nikoho jsme nepotkali. Nad Mosty u Jablunkova stoupáme chatovou oblastí a následně lesem k chatě Skalka.

Kolem skiareálu Severka a míříme k rozhledně Tetřev na Čerchlaném Beskydu. Moc výhledů zde není, protože stromy a čas rozhlednu přerostly. Postupně procházíme obnovujícím se lesem, který byl v minulosti zdevastován kyselými dešťmi. Vypadá to tu podobně jako na Šumavě. Jsme na česko-slovenské hranici nejvyšším bodu našeho treku - Velkém Polomu (1 067 m n. m.).

Dál je to stále hřebenovka a víceméně kopíruje linii státní hranice. Dalším bodem je kaplička na Muřinkovém vrchu, kde je možnost si načepovat vodu. Od ní pokračujeme hraničními lesy dál. Postupně se dostáváme k menšímu vrcholu Polomka (984 m n. m.), odkud vidíme na Lysou horu, Travný a okolní Beskydy.

Lysou horu ostatně cestou dobu ve větší vzdálenosti obcházíme a pokaždé ji vidíme z jiného úhlu. Přicházíme k Bílému kříži, kde je další možnost občerstvení a kolem vrcholu Sulov pod kterým se začíná objevovat série skal, např. Vlčí skála. Postupně lesy ustupují a ukazuje se menší hraniční osada Doroťanka s občerstvením na stejnojmenné chatě, nedaleko které jsme přespali.

2. den

Odtud pokračujeme přes hraniční přechod Konečná a stoupáme k další části hřebenu. I když jsou teď kopce nižší než v úvodní části treku, výhledy jsou o to lepší.

Postupně přicházíme k vrcholu Bobek (871 m n. m.), odkud jsou na jednu stranu vidět Moravskoslezské Beskydy a na druhou i Malá Fatra. Postupně scházíme k osadě Hluchanka a čeká nás poslední stoupání lesem.

Nakonec scházíme k chatě Kmínek. Začínají se objevovat další chaty (např. Masarykova chata) a možnosti občerstvení. Končíme na hraničním přechodu Bumbálka, kde je také možnost bezplatně parkovat nebo dojet autobusem. Tento trek jsme šli necelé dva dny.

Dál jsme si jej prodloužili a z Bumbálky pokračovali přes Vsetínské vrchy k Rožnovu pod Radhoštěm. První den úsek po Doroťanku. Druhý den přes Bumbálku a Vysokou na Soláň a třetí den přes Vsackou Tanečnici a Hážovické díly až do Rožnova.

Kromě úvodního výstupu je trek po hřebenu s občasným stoupáním. Trek jsme šli dva dny v nadmořšké výšce okolo 1 000 m n. m. Zvládnou jej i děti kolem 15 let.

První polovina je bohatá na studánky. Ve druhé je nutné vodou šetřit, nebo si u někoho na samotách poptat.

Ubytování je například na Bílém kříži. My jsme přespali pod širákem poblíž Doroťanky. Krásné místo k přespání pod širákem (se západem slunce za Smrkem/Lysou horou a ranními výhledy na Malou Fatru) je na Bobku.

Nejzajímavějšími vrcholy byl Velký Polom a Bobek. Téměř celou trasu bylo vidět na Lysou horu a zbytek Beskyd. Na Slovenské straně pěkné výhledy na Malou Fatru.

Několik možností občerstvení - Skalka, Bílý kříž, Doroťanka, Kmínek, Masarykova chata.

Přírodní rezervace Velký Polom, Bílý kříž, kde kolem roku 1830 ubilo 18 slovenských pašeráků tabáku jednoho příslušníka finanční stráže, který se je pokusil zastavit, viz další túra k Bílému kříži.