Okružní trek ve Schladmiských Taurách s výstupem na horu Grosses Gurpitscheck

1. Vhodné pro psy - ANO
  2. Přelidněnost - malá

Trek kolem hor a jezer v jihozápadní části Schladmingských Taur

Ze silnice B95 mezi Mauterndorf a Tamsweg odbočuji na Weiβpriach a projíždím dlouhým údolím říčky Lonky až k mýtné bráně u restaurace Dicktlerhütte. Parkoviště před branou je bezplatné.

Ze silnice B95 mezi Mauterndorf a Tamsweg odbočuji na Weiβpriach a projíždím dlouhým údolím říčky Lonky až k mýtné bráně u restaurace Dicktlerhütte. Tady nechávám auto na bezplatném parkovišti. Za mýtnicí je možno dojet ještě dál autem na parkoviště u Hinterlahn, případně autobusem až na konec údolí k chatě Ulnhütte.

Nechce se mi vracet zpět k rozcestníku a tak se od chaty Dicktlerhütte vydávám pěšinou nahoru, podél potoka Gurpitschbach. Cesta je kousek značená, zavede mě k malému vodopádu a dál už pokračuji po lesních pěšinách. Občas je to dost strmé, ale je vidět, že nejsem první, kdo tudy šel. Po půlhodině stoupání lesem narazím na širokou lesní cestu a z ní už je to jen pár set metrů na značenou trasu. Stoupám dál až se krajina otevře a já stojím před dřevěnými chatami almu pod horou Karnereck. Nikde nikdo, procházím almem, překračuji Gurpitschbach a vřesovistěm mířím stále nahoru do sedla mezi Kleines a Grosses Gurpitscheck. Značení se občas ztrácí v porostu, ale směr je jasný. Na druhé straně sedla je padák dolů a široký výhled na protější hřeben Speiereck – Schareck – Weisseneck.

Dávám si pauzu na vydýchání a pak se obracím vpravo ke Grosses Gurpitscheck (2525 m). Charakter cesty se tu mění, čeká mě přes 200 výškových metrů k vrcholu - stoupání přes skalky, travers západní stranou Gurpitschecku a závěrečná kamenitá pasáž ke kříži. Výhledy jsou fantastické – na západě Hohe Tauern s třítisícovkami, na kterých se i v létě drží sníh, o něco blíž hory nad lyžařským střediskem Obertauern – Mosermandl, Grosser Pleisslingkeil a Zehnerkarspitze, na severu trojzubec Der Dachstein a východu dominují Schladmingské Taury. Po odpočinku na vrcholu Grosses Gurpitscheck se sbírám k sestupu, cesta klesá po hřebínku směrem k Obertauern. Ze začátku ještě kamenité pasáže, pak už pěšina zelenou travou.

Schladmingy jsou zelené hory se spoustou potoků a jezer a z hřebene jich mám na dohled hned několik. Přímo pode mnou je obrovské modré oko Twenger Almsee, kousek napravo pak ještě o něco větší Schönalmsee. A mezi nimi další jezírka, louže a očka zrcadlící oblohu. Stezka prochází přímo nad nimi, člověk má chuť se rozběhnout, sbalit do koule a pořádným šplouchnutím rozčeřit hladinu. Nad Twenger Almsee pokračuji k blízké Gollitschspitze (2247 m) a pak dál směrem k Tauernhöhe. Traversuju pod jejím vrcholem, obcházím Schönalmsee a podél potoka Schönalmbach směrem do údolí. Za jezerem Lacken uhýbá stezka vlevo a rychle klesá k dalšímu almu u jezera Unterer Wirpitschsee a chatě Tonimörtlhütte. Od chaty pak už střídavě po lesní cestě a pěšinami zpět do údolí. Před Ulnhütte je k vidění pěkný vodopád. K chatě zajíždí autobus, cesta pěšky zpět k Dicktlerhütte trvá asi hodinu. Je to ale příjemná procházka podél řeky Lonky a v letních měsících je možné se smočit na některé z průzračných písčin.

Krásný okružní trek zelenými horami, mezi jezery. Cesta vede po značených trasách, jen na začátku treku a při traverzu jezera Schönalmsee se jde mimo značky. Několik náročnějších míst je pod horou Grosses Gurpitscheck, kde výstup a sestup vede ve skalnatém terénu, ale není ferrata. Celkové převýšení je cca. 1 500 metrů, takže je dobrá kondička žádoucí.

Vodu je možné nabrat z potoků po cestě, v údolí jsou chaty.

Na trase nejsou žádné chaty, až v údolí Lonky.

Výstup na vrchol Grosses Gurpitscheck a Gollitschspitze. Výhledy na Vysoké Taury, Schladmingské Taury a Dachstein.

Cesta vede po značených turistických trasách (krátké pasáže jen po stezkách bez značky). Několik náročnějších míst pod Gr. Gurpitscheck, kde se stoupá a poté klesá ve skalním terénu.

Jídlo s sebou, občerstvení je možné na chatách v údolí.