Okružní výlet Súľovskými skalami ve Strážovských vrších

08. 10. 2016

5 hod.

Túra Súľovskými skalami přes Súľovský hrad

Túra začíná asi půl kilometru před vesnicí Súľov, kde je placené parkoviště. Do vesnice vede silnice, která odbočuje ze státní silnice č.61.

Túra začíná na parkovišti před vesnicí Súlov- Hradná. Projdeme centrem vesnice po modré značce, po které pokračujeme dál a na konci vesnice odbočuje trasa vlevo a začíná mírně stoupat nahoru. Držíme se dál modré značky která nás dovede až na křižovatku tras do Roháčského sedla.

Tam odbočíme vlevo a po zelené značce dojdeme na další křížení tras Pod Roháčom. Tam doporučuji sejít si kousek dolů po žluté značce, po níž dojdete po chvilce ke skalní bráně, jakou jinde na Slovensku neuvidíte (foto).

Po návratu zpět do sedla Pod Roháčom pokračujeme dál po červené značce a po ní přibližně po hodině chůze dojdeme k rozcestníku pod Súľovským hradem. Kdo chce může sestoupit dolů dál po červené ale my jsme pokračovali dál už po zelené značce směrem na hrad.

Z hradu už jsou jen trosky, ale i tak je to velice zajímavé místo (foto). Zelená značka je součástí naučné stezky po národní přírodní rezervaci Súlovské skály a po ní pak pokračujeme po hřebenu dál až se začne chodník klopit dolů a po půl hodince sestoupíme dolů k parkovišti a ukončíme okruh Súľovskými skalami.

Tato túra je pohodovou záležitostí bez většího převýšení, jen na několika místech jsou řetězy a krátké žebříky, ale ty zvládnou i děti a jsou tak spíš na zpestření. Díky žebříkům a řetězům tato trasa není vhodná pro kočoráky. Větší část trasy se jde po klasické lesní stezce.

Na túru vám stačí dva litry na osobu, samozřejmě v parném létě to bude více. Voda se dá koupit ve vesnici Súľov. Prameny přímo na trase jsme nezaregistrovali, pramen je asi půl hodiny cesty dolů po žluté značce pod křižovatkou tras Pod Roháčem.

Po trase nevystoupíte na žádný dominantnější vrchol, snad kromě hradu. Po trase je ale mnoho skalních vyhlídek a vrcholků kolem kterých budete procházet. Výhled z hradu je výborný a uvidíte podstatnou část Strážovských vrchů, krásný je pohled přímo dolů pod hrad do údolí, kde je vidět i Malá Fatra, Javorníky, Beskydy atd.

Nebezpečí na trase nehrozí žádné, za mokra nebo sněhu je samozřejmě třeba větší opatrnosti, chodník vede místy po skále a může klouzat. Na trase je několik úseků s řetězy a krátkými žebříky, hlavě v okolí hradu. Nejsou ale nejsou příliš exponované. Projdou to bez problémů i děti.

Stačí běžná svačina, najíst se dá ve vesnici Súľov, nebo v kolibě Pod skalami.

Trasa je vedená v Národní přírodní rezervaci Súlovské skály, a za málo námahy uvidíte velice mnoho. Celá oblast pak spadá pod CHKO Strážovské vrchy. Krásných vyhlídek je spousta a nejzajímavější historické místo jsou zbytky hradu. Trasa se dá jít samozřejmě opačným směrem, a i dalších tras je v okolí hodně a dají se různě kombinovat.

Súľovský hrad byl pravděpodobně založen ve druhé polovině 15. století. Po požáru v roce 1550 byl znovuobnoven a rozšířen. Jako strážní hrad sloužil až do roku 1780 kdy již nebylo nutné strážit okolí a byl opuštěn. V roce 1858 byl navíc poškozen během zemětřesení a následného požáru. Více informací o Súľovském hradu hradnaleznete zde.