Výstup na Babiu Horu, nejvyšší horu Beskyd

Oravské Beskydy / Slovensko

06. 08. - 07. 08. 2003

1. 6.8. - začátek cesty z vesnice Oravská Polhora, po značených cestách výstup na Babiu Horu. Po hřebeni přechod na Malou Babiu Horu. Sestup do Jaloveckého sedla. Nocleh u rozcestí Vyšný Tajch.
  2. 7.8. - cesta kolem říčky Polhoranka. Koupel v řece. Návrat po značce zpět do vesnice Oravská Polhora.

Pohodová okružní túra v Oravských Beskydech na Slovensku

Konec vesnice Oravská Polhora. Ta se nachází na silnici vedoucí z města Námestkovo na slovensko-polské hranice.

1. den

Přechod nejvyšší hory Beskyd Babie Hory jsme začali ve vesničce Oravská Polhora. Na konci vesnice jsme se po modré značce vydali širokou cestou do hor. (foto) Brzy jsme vstoupili do lesa, kterým jsme pokračovali několik kilometrů. Později jsme se napojili na žlutou značku. To jsme již začali výrazně nabírat výšku. Nějakou dobu jsme ještě pokračovali v lese, postupem času začalo ale stromů ubývat, až jsme definitivně opustili hranici lesa. Poprvé se tak otevřely výhledy na okolní krajinu. Stezka dál stoupala mezi kosodřevinou. (foto) Nakonec jsme úspěšně stanuli na hoře Babia Hora 1 725 m n. m. (foto)

Z vrcholu jsme pokračovali po hraničním hřebínku na horu Mala Babia Hora 1 515 m n. m. Dál jsme sestupovali po hranicích s Polskem (foto) až do Jaloveckého sedla. Zde jsme hřeben opustili a po žluté značce jsme začali sestupovat do doliny. Došli jsme ke křižovatce Vyšný Tajch, kde jsme se rozodli dnešní cestu ukončit a v lese jsme si pěkně ustlali. S menšími obavami z návštěvy medvědů jsme usnuli.

2. den

Ráno jsme vydatně posnídali a vyrazili jsme dál po žluté značce. Cesta vede celou dobu kolem říčky Polhoranka. (foto) Jelikož bylo brzy velké vedro, neodolali jsme a dali jsme si v říčce koupel a trošku si odpočinuli. Poté jsme se vydali dál po žluté značce, většinou lesem. Až před vesnicí Oravská Polhora jsme se dostali na louky a otevřel se nám opět výhled na mohutný hřeben Babie Hory. (foto) To se ale už blížila vesnice. Tam jsme neodolali místní hospůdce a návrat jsme oslavili několika pivy.

Jednoduchý výstup na najvyšší horu Beskyd. Celou cestu se jde po značených cestách. Náročnější je jen převýšení, cca 1 300 výškových metrů.

Vodu jsem koupili ve vesnici Oravská Polhora. Poté jsme dobírali vodu z potoků, které jsou v lesích pod hřebenem Babie Hory.

Noc jsme strávili v lese u rozcestí Vyšný Tajch. Jelikož bylo krásné počasí, spali jsme pod širákem.

Na trase jsme vystoupali na vrcholy Babia Hora 1 725 m n. m. a Malá Babia Hora 1 515 m n. m. Během treku se otevíraly výhledy na další kopce Oravských Beskyd, především na horu Pilsko. Při dobrém počasí je možné vidět Roháče i Vysoké Tatry.

Technicky je cesta velmi jednoduchá, jde se stále po širokých cestách nebo stezkách. Náročné je celkové převýšení, cca 1 300 výškových metrů. Asi největší nebezpečí představují medvědi v místních lesích. Stopy po jejich přítomnosti jsme viděli i my. Medvědi jsou ale velmi plaší a důrazně se vyhýbají kontaktu s lidmi. Jen v noci je dobré si přivázat jídlo na strom dál od místa na spaní, aby se tak zmenšila pravděpodobnost nevítané noční návštěvy.

Vybavení

Pro výstup na Babiu Horu jsou nezbytné kvalitní kotníkové boty. Samozřejmostí je oblečení do děště. Ačkoliv jsme spali v lese, stan jsme neměli, stačily nám celty proti případnému dešti.

Veškeré zásoby jsme měli sebou, neboť se na trase žádná chata nenachází.