Výstup na třítisícovku Grosser Hafner, Vysoké Taury

2. Vhodné pro psy - ANO
  3. Přelidněnost -malá

Podzimní treking ve Vysokých Taurách v Rakousku

Parkoviště u přehrady Kölnbreinspeicher. Vede sem mýtná cesta z obce Malta. Když budete přijíždět v noci, placení se vyhnete. Jinak stojí mýtné 17,5 Eura.

1. den

Na parkoviště u přehrady Kölbreinspeicher jsme vyjeli po mýtné cestě v dopoledních hodinách. Auto jsme nechali u restaurace a vyrazili jsme po značené cestě č. 549 směr Kattowitzer Hütte. Cesta vedla mezi kosodřevinou a kopírovala malý potok. Postupně jsem nabírali výšku a nebýt nového sněhu, byla by cesta bez probémů. Asi po 2 km chůze jsme došli ke skalnímu zlomu Salzgitter Steig. Jedná se o prudký výstup po stezce, který je v horní pasáži zajištěn ocelovým lanem. Dál jsme pokračovali po stezce, která traverzovala svah hory a po dalším půl kilometru se nám otevřel horský kotel, ve kterém leží chata. Kattowitzer Hütte. Poté jsme již bez problémů došli na chatu, kde jsme ve winterraumu strávili pohodovou noc.

2. den

Brzy ráno jsme vyrazili přímo na vrchol hory Grosser Hafner 3 076 m n. m. Cesta od chaty vede přímo vzhůru. Šli jsme spíš intuitivně, neboť cesta nebyla pod sněhem vidět. Občas bylo nutné skákat po kamenech, ale i tak jsme to s mírnými obtížemi zvládli. Takto jsme se dostali až k ostrému hřebínku Marschneid. Po výstupu na něj následovala nejtěžší část cesty. Hřebínek je místy velmi úzký, je i zajištěn ocelovým lanem. My jsme měli cestu ztíženou sněhem, takže jsme občas museli lano vytrhávat ze sněhu. Po chvíli se však hřebínek rozšíří na široké plato. Závěrečná část výstupu je již naprosto bez problémů. Z vrcholu se otvírá opravdu neuvěřitelný výhled. Jsou vidět celé Nízké Taury, Dachstein, Grossglockner, Slovinské hory i Dolomity. Nádhera.

Po krátkém odpočinku jsme začali sestupovat stejnou cestou jako byl výstup. Cesta již byla vyšlapaná a tak jsme se do chaty dostali již bez problémů. Poté jsme sbalili zbytek vybavení a stejnou cestou, jakou jsme přišli od přehrady jsme se vrátili zpět k autu. V místní hospůdce jsme si dali zasloužená pivka a poté již následoval návrat do vlasti.

Za normálních podmínek klasická alpská túra, kde je jediný menší probém úzký hřebínek, kterým jdete na samotný vrchol hory. My jsme měli výstup velmi ztížen čerstvým sněhem, který zakryl kameny. Tudíž jsme nevěděli kam šlapeme a museli jsme si často hledat cestu pomocí hůlek. I tak jsme velmi často a bolestivě zapadli nohama mezi kameny.

Po cestě jsou časté potoky. K chatě se jde skoro pořád kolem nějaké vody. I nad chatou Katowitzer Hütte jsou prameny, není problém dobrat vodu, i když je chata zavřená od října do května.

Noc jsme strávili ve winterraumu na chatě Kattowitzer Haus. Winterraum je luxusně vybavený, nechybí zde dřevo do kamen, ani deky na postelích.

Z vrcholu hory Grosser Hafner 3 076 m n. m. jsou neuvěřitelně krásné výhledy na okolní horské celky. Za dobrého počasí lze spatřit velkou část Nízkých Taur, Dachstein, Vysoké Taury, italské Dolomity i slovinské hory.

První lehce nebezpečné místo je při cestě na chatu Kattowitzer Haus. Jedná se o překonání skalního zlomu Salzbitter Steig. V horní části je pro jistotu zajištěn fixním ocelovým lanem. Další nebezpečnější místo je hřebínek nad chatou Kattowitzer Haus, kterým se dostanete k vrcholu hory. Místy je hřebínek úzký. V našem případě byl ještě zasněžený, což cestu víc ztížilo.

V sezoně je možné koupit jídlo na chatě Kattowitzer Haus. Jinak je otevřená restaurace u přehrady Kölbreinspeicher. Tam jsem si také po návratu zpět dali zasloužené pivko.

Vzhledem k tomu, že je hora Hafner nejvýchodnější alpskou třítisícovkou, jsou z vrcholu opravdu jedinečné výhledy, které nejsou ničím rušeny. Zaplacení mýtného na silnici k přehradě se tak bohatě vyplatí. Placení mýta je možné se vyhnout, jestliže přijedete v nočních hodinách. V tom případě je závora nahoře a nikdo vás nebude kontrolovat.