Okružní trek ve Vysokých Taurách s výstupem na Draugstein

1. Vhodné pro děti - ANO, pro starší
  2. Přelidněnost - malá

Okružní trek v Grossarltalu

Tentokrát volím trek na Draugstein (2358 m) v zadní části údolí, za vesnicí Hüttschlag. Ze silnice odbočuju u kapličky Karteiskapelle do kopce směrem k Hallmoosalm. Silnička mě vytáhne na parkoviště v asi 1 300 m n. m. Parkoviště je bezplatné a je tu místo tak pro 30 aut. Hned u parkoviště je rozcestník turistických tras. Vydávám se směrem k chatě Draugsteinalm (1779 m).

Groβarltal, údolí kolem města Groβarlu, obklopují ze všech stran zelené vrcholky předhůří Vysokých Taur. Při své první návštěvě jsem šla krásný vyhlídkový okruh přes Höllwand a Schuhflicker.

Z parkoviště ve 1 300 m n. m. vede štěrková cesta, ze které po chvíli odbočuje u svatého obrázku pěšina k chatě. Stoupám podél potoka a trochu mě znepokojuje černá obloha a hřmění za zády, od Vysokých Taur. První kapky deště mě zastihnou přímo u chaty a tak se schovávám pod terasou. Po dvaceti minutách se obloha naštěstí trochu protrhá, přestane pršet a můžu pokračovat dál. Travnatou pastvinou stoupám do sedla Filzmoossattel (2 064 m n. m.). Odbočka vpravo mě posílá na Draugstein.

Čeká mě ostrých 300 výškových metrů na vrchol Draugstein 2 358 m n. m. Konečně ale začíná svítit slunce a otevírají se výhledy na hory v okolí. Těsně pod vrcholem je několik fixních lan pro jistotu při přelézání skalek, ale nic nebezpečného, lana by ani nemusela být.

Vrchol je úzký a kamenitý, výhledy dokonalé. Jižním směrem třítisícovky Hochalmspitze a Ankogel, západně zelené kopce Groβarltalu a za nimi Vysoké Taury, severně Hochkönig a Tennengebirge, v dálce trojzubec Dachsteinu a Schladmingské Taury, na východě pak jak na dosah ruky hory nad Kleinarlem - Ennskraxen/Kraxenkogel, rozeklaný Faulkogel, špička Mosermandlu a bílý Weisseck.

Mezi horami se po dešti válí mlha a mraky, ale počasí se pomalu vybírá. Sestupuju zpět do sedla a pokračuju dál po travnatých vlnkách Filzmooshöhe na druhý vrchol cesty Filzmooshörndl (2189 m). U kříže si dávám pauzu a obdivuji výhledy na kopce okolo Groβarlu - rozeznávám Höllwand a Schuhflicker, na druhé straně údolí pak dlouhý zelený hřeben mezi vrchoky Gabel a Gründegg.

Některé z vrcholků jsou dostupné lanovkou Panoramabahn v Groβarlu a kabinová lanovka na Gernkogel fungují i v létě. Z Filzmooshörndlu pozvola sestupuju travnatým hřebínkem, pak traversem kolem Spielkogelu až na poslední vrcholek cesty Hundegg ( 2079 m n. m.). Dřevěný kříž na něm je věnován památce padlých a pohřešovaných ve světových válkách.

Od Hundeggu klesá pěšina rychle dolů k pastvinám a dřevěným almům. Od almů už navazuje široká štěrková cesta zpět k parkovišti. Na cestě 6 hodin, potkáni 4 lidé u chaty, několik krav a ovcí a jedna žába.

Poctivý alpský trek přes horské pastviny s výstupem na horu Draugstein. Na tento vrchol sice vedou pomocná lana, ale nejde o nic těžkého - pro zkušeného horala by zde ani nemusely být. Trek je vhodný i pro starší děti nebo aktivní seniory.

Voda může být doplněna na začátku a na konci cesty z potoka, občerstvení na začátku cesty na chatě Draugsteinalm.

Výstup na vrchol Draugstein, výhledy: jižním směrem třítisícovky Hochalmspitze a Ankogel, západně kopce Groβarltalu a za nimi Vysoké Taury, severně Hochkönig a Tennengebirge, Dachstein a Schladmingské Taury, na východě hory nad Kleinarlem - Ennskraxen/Kraxenkogel, rozeklaný Faulkogel, špička Mosermandlu a bílý Weisseck.

Na trase nehrozí pro horského turistu žádné nebezpečí - jde o klasický alpský trek po značené  červené AV trase.

Občerstvení je možné jen na začátku cesty na Draugsteinalm