Dvoudenní výstup na horu Schareck ve Vysokých Taurách

Vysoké Taury / Rakousko

26. 08. - 27. 08. 2016

1. 26.8. - noc na parkovišti v Sportgasteinu. Výstup kolem jezer Untere a Obere Bockhart See. Pokračování po cestě až k chatě Niedersachsen Haus. Bivak 300 metrů od chaty těsně pod hřebenem.
  2. 27.8. - ráno cesta kolem chaty Niedersachsen Haus. Pokračování výstupu po hřebeni přes hory Neuner Kogel a Herzog Ernst Spitze. Dosažení vrcholu hory Schareck. Sestup stejnou cestou k chatě. Občerstvení a pokračování sestupu k jezerům. Po osvěžující koupeli definitivní sestup zpět na parkoviště v údolí Sportgasteinu. Nocleh u auta na parkovišti.

Náročný výstup na třítisícovku Schareck ve Vysokých Taurách

Parkoviště v lyžařském středisku Sportgastein. Do střediska vede mýtná silnice z města Böckstein, ležícím kousek za známým Bad Gasteinem.

1. den

Po nočním příjezdu na parkoviště v lyžařském středisku Sportgastein jsme přespali hned vedle zaparkovaného auta. (foto) Jediný problém byla ranní rosa, která dala našim spacákům docela zabrat. Ráno jsme vše pobalili, doplnili energii snídaní a pomalu jsme vyrazili na cestu. Jelikož jsme měli spoustu času, rozhodli jsme se, že cestu k chatě Niedersachsen Haus vezmeme mírnou zacházkou okolo jezer Unetere a Obere Bockhart See. Z parkoviště jsme tedy začali stoupat po značené cestě k hrázi spodního jezera. Stezka zkracuje širokou cestu a poměrně prudce nabírá výšku. Otevírájí se tak krásné pohledy na údolí střediska Sportgastein. (foto) Cesta dál pokračovala po levé straně jezera, poté lehce vystoupala na úroveň horního jezera. Po jeho pravé straně jsme vystoupali až do sedla Bockhart Sattel. (foto) Zde jsme poprvé spatřili hory Hoher Sonnblick a Hocharn, které nás doprovázely po zbytek treku.

Ze sedla jsme po stezce opět nabrali několik desítek výškových metrů a poté se konečně v plné kráse zjevil i cíl naší cesty, hora Schareck 3 123 m n. m. (foto) U hory Seekopf jsme se rozhodli, že si na lehko vyskočíme na horu Kolmkar Spitze 2 529 m n. m. Nelitovali jsme, noboť výhledy z této hory jsou úžasné. Poté jsme dál pokračovali po stezce, která nejprve klesla do sedla Kolmkar Scharte, a poté začala stoupat na hřeben, který v podstatě vede až na horu Schareck. Stoupání bylo poměrně náročné. Poté již cesta lehce klesá k chatě Niedersachsen Haus. Na chatě jsme si dali pár piv a poté se vrátili asi 300 metrů zpět a pod hřebenem jsme si postavili stan. (foto) Zde jsme společně se stádem ovcí strávili noc.

2. den

Ráno nás probudilo vycházející slunce a tak jsme si vychutnali krásně zbarvené vrcholky okolních hor v ranním slunci. Sbalili jsme stan, ale většinu věcí jsme nechali na místě a na vrchol jsme vyrazili jen s nejnutnějším vybavením. Prošli jsme kolem chaty Niedersachsen Haus (foto) a pokračovali po chodníčku, který vedl po úzkém hřebeni. Ze začátku se jedná o pohodovou stezku. První těžší úsek je asi 500 m od chaty. Je však zajištěn ocelovým lanem a bez problémů se dá vylézt. Cesta poté pokračovala po hřebeni a prudce vystupala na horu Neuner Kogel 2 827 m n. m. Poté jsme lehce sestoupili do sedla a opět jsme začali nabírat výšku, až jsme došli k nejtěžšímu místu výstupu, těsně pod vrchol hory Herzog Ernst Spitze. Zde je exponované místo zajištěno ocelovým lanem a umělými stupy. (foto) Po překonání této překážky již výstup vede bez problémů po cestě, často po velkých kamenech, až na vrchol hory Schareck. Výhledy stojí za vynaloženou námahu. My jsme měli opravdu štěstí a tak jsme viděli Julské Alpy, Dolomity a samozřejmě i Gr. Glockner. Nádhera. (foto)

Po fotografické smršti a doplnění energie pivkem (které jsme poctivě nesli z parkoviště) jsme neradi začali sestupovat zpět. Cesta vedla stejně jako výstup. Na chatě jsme si dali zasloužená pivka. Poté jsme vyzvedli naše zbylé vybavení a pokračovali jsme v sestupu. Nakonec jsme se rozhodli sestoupit opět kolem jezer (foto) , ačkoliv od chaty vede přímá cesta do údolí. Důvod byl jasný. Koupání v jezeře. Voda byla opravdu osvěžující, ale o to nám šlo. Poté jsme se již po cestě vrátili zpět k autu na parkovišti. Večer u auta jsme doplnili pitný režim dalším pivkem a opět jsme si ustlali vedle auta. Ráno již následoval návrat domů.

Náročný trek na krásnou třítisícovou horu. Výstup ztěžuje nejen vysoká nadmořská výška, ale i terén. Trek je poměrně dlouhý, zpestřený několika zajištěnými místy, které by si zasloužily i použití ferratového setu. Dá se to ale samozřejmě zvládnout i bez jištění. Je ale nutná jistota kroku a odolnost proti závratím.

První den treku je možné vodu nabrat po cestě z potoků, zejména u jezera Obere Bockhart See. Na chatě Niedersachsen Haus je voda zpoplatněna. Litrová pet lahev za 1 Euro. Od chaty na vrchol již voda žádná není.

Noc jsme strávili ve stanu na hřebeni asi 300 metrů od chaty Niedersachsen Haus. Je samozřejmě možné se bez problémů ubytovat na chatě. My ale chtěli klid a samotu.

Na výstupu jsme zdolali tyto vrcholy - Kolmkar Spitze 2 529 m n. m, Riffelhöhe 2 696 m n. m., Neuner Kogel 2827 m n. m., Herzog Ernst Spitze 2 933 m n. m. a Schareck 3 122 m n. m.

Z vrcholu hory Schareck jsou krásné výhledy na Vysoké Taury s Gr. Glocknerem. Na východě jsou vidět Nízké Taury, Dachstein. Na severu Berchtesgadenské Alpy, na jihu Julské Alpy.

Nebezpečné úseky se nacházejí na hřebeni, který vede na vrchol od chaty Niedersachsen Haus. Asi 500 m od chaty je první těžký úsek jištěný řetězy. Další a nejtěžší úsek je výstup na horu Herzog Ernst Spitze, kde jsou ocelová lana i ocelové kramle. Navíc je úsek poměrně vzdušný. Je zde potřeba jistota kroku ve složitém terénu a netrpět závratí.

Vybavení

Pro výstup na horu Shareck je potřeba klasické vybavení do hor - kvalitní pevné boty, funkční prádlo, bundu do deště a větru. Dobré jsou teleskopické hole. Není nutné vybavení na lezení. Exponované úseky jsou zajištěny ocelovým lanem a kramlemi. My jsme se rozhodli spát ve volné přírodě, proto jsme měli stan a spacák. Jinak je možné spát na chatě Niedersachsenhaus.

Občerstvit se je možné na chatě Niedersachsen Haus. Pivo stojí poměrně slušné 4 Eura. My jsme si jídlo vařili na plynovém vařiči.

Do střediska Sportgastein vede mýtná silnice. Jestliže přijedete po osmé večer, mýtná brána je již otevřená a nikdo po vás poplatek chtít nebude. Okolí jezera Obere Bockhart See je poseto zříceninami domů, neboť se zde v minulosti těžilo stříbro.

Tip na výlet

Horská skupina Goldberggruppe je opravdu nádherná. Další výstup v této části Vysokých Taur najdete na našem webu - Výstup na třítisícovku Grosser Hafner