Přechod pohoří Králického Sněžníku na těžko

Králický Sněžník / Česko

17. 08. - 19. 08. 2006

1. 17.8. - výstup z Dolní Moravy po značkách na Kralický Sněžník, sestup kolem pramene Moravy k soše Slůněte. Nocleh na louce.
  2. 18.8. - sestup po červené značce, pokračování cesty k hájovně Kladská brána a příchod na horskou chatu Paprsek
  3. 19.8. - sestup po značce od chaty Paprsek do Petříkova

3. 19.8. - sestup po značce od chaty Paprsek do Petříkova

Třídenní turistika po hřebeni Kralického Sněžníku

Horské středisko Dolní Morava, začátek modré turistické značky. Do Dolní Moravy je možné dojet autem z Králíků nebo Hanušovic, my jsme sem dojeli autobusem.

1. den

Výstup na Kralický Sněžník jsme začali hned po obědě a tak nás úvodní pasáž po modré značce pěkně provětrala. Převýšení je zde asi 200 metrů. Od rozcestníku Pod Klepáčem se prudkost stoupání umoudřila a pokračovali jsme po žluté značce širokou lesní cestou. Cesta začala výrazně stoupat až za starou Zbojnickou chatou. Napojili jsme se na červenou značku a pokračovali jsme ve výstupu.(foto) Cesta se napojí na hraniční pás s Polskem a dovedla nás po něm až na vrchol Kralického Sněžníku. (foto)Z vrcholu jsme sestoupili k pramenu Moravy, a poté k soše slůněte. Kousek od sochy jsme přespali na louce.(foto)

2. den

Ráno nás místo úchvatného východu slunce uvítala hustá mlha a tak jsme brzy vyrazili na cestu. Sestoupili jsme po červené značce k rozcestí Kaplička. Kousek pod rozcetím jsme se napojili na širokou lesní cestu. Po ní jsme došli až k silnici, která vede do Kladského sedla. Dál jsme pokračovali po červené značce lesem. Prošli jsme kolem Medvědí a Růžové boudy a nakonec jsme došli na chatu Paprsek. (foto)Zde jsme poctivě zakončili den.

3. den

Ráno bylo vzhledem k večernímu sedánku náročnější. Proto jsme uvítali nenáročný profil trasy dnešního dne. Z chaty Paprsek jsme vyrazili po červené značce. Ta vede po široké magistrále, která je hlavně v zimě rájem běžkařů. Až k rozcestí Císařská lovecká bouda je to vlastně po rovince. Od rozcestí však cesta konečně začíná klesat a nakonec nás dovedla na začátek obce Petříkov. (foto)Poté jsme pokračovali vesnicí, která je hlavně v zimě v obležení lyžařů dál až k železniční stanici Ramzová, kde jsme náš přechod Kralického Sněžníku ukončili.

Tip na další výlet

Máte-li chuť pokračovat v přechodu Hrubého Jeseníku, přečtěte si popis dalšího treku na našem webu. Ten popisuje přechod ze Šeráku přes Keprník do Koutů nad Desnou.

Technicky nenáročný, ale poměrně dlouhý přechod krásného horského masivu. Namáhavější je výsup na Kralický Sněžník, je zde velké převýšení. Jinak se jde celou dobu po značených cestách, které jsou velmi dobře značené.

První den lze vodu dobrat v Dolní Moravě a poté u pramene Moravy pod Kralickým Sněžníkem. Druhý den na horské chatě Paprsek. Poslední den v restauracích v Petříkově.

První noc jsme strávili pod širým nebem kousek od sochy slůněte pod Kralickým Sněžníkem. Druhou noc jsme přespali u chaty Paprsek v lese. Asi by nebyl problém spát na chatě, ale nám se prostě nechtělo.

Z vrcholu Kralického Sněžníku 1 424 m n. m. jsou krásné výhledy hlavně na pohoří Hrubý Jeseník, včetně nejvyšší hory Praděd.

Na trase není žádné nebezpečné místo. Celou dobu se jde po značených cestách, takže ani orientace není problém. Za špatného počasí je samozřejmě nebezpečný výstup na Kralický Sněžník kvůli nebezpečí úderu blesku, neboť vrchol je zcela holý. Jinak největší nebezpečí jsou asi restaurační zařízení po cestě, protože žízeň po celodenním pochodu je vždy velká.

Občerstvení je možné v Dolní Moravě na začátku výstupu. Poté až chata Paprsek druhý den. Poslední den je několik restaurací v lyžařském centru Petříkov.

Kousek pod vrcholem Kralického Sněžníku se nachází socha slůněte. Postavena byla v roce 1932 německým uměleckým spolkem Jescher jako symbol tohoto spolku. Socha je vytvořena ze žuly, ale i tak se na ní již podepsal zub času. Nicméně se jedná o poslední dochovaný objekt v oblasti vrcholu Kralického Sněžníku, který vydržel do dnešních dnů.