Náročný trek na hřeben Kremsmauer

2. Vhodné pro děti - jen pro trénované
  3. Na trase je více náročných pasáží zajištěných ocelovým lanem

Podzimní výstup na Kremsmauer

Bezplatné parkoviště na konci obce Micheldorf in Oberösterreich - In der Krems. Ta se nachází u dálnice A9, sjezd na Kirchdorf an der Krems.

Kremsmauer (1604 m) je první alpský masív v Hornorakouském předhůří jižně od Lince. Hradba skal se tyčí tisíc výškových metrů nad údolím řeky Krems a okresním městem Kirchdorf an der Krems. Z dálnice A9 odbočuji na výjezdu 28 směr Klaus a vracím se zpět na Kirchdorf. Po asi čtyřech kilometrech se po pravé straně objevuje kopeček Georgenberg s kostelíkem Kirche des hl. Georg. Přímo pod ním je značená odbočka k prameni řeky Krems (Krems Ursprung).

Auto nechávám na bezplatném parkovišti u velkého žlutého domu a vydávám se po cestě mezi domy vesničky Micheldorf – In der Krems směrem k prameni. Po pár stech metrech je u dřevěného mostku rozcestník. Od něj vede značená AV trasa na hřeben, ke kamennému oknu Törl a na vrchol Kremsmaueru. Na Törl by to měly být 2,5 hodiny, na Kremsmauer ještě o hodinu víc. Hned za mostkem začíná hodně strmý stoupák bukovým a smrkovým lesem. Štíhlé buky bez listů umožňují průhledy mezi kmeny do údolí, spadané listí na zemi ale nepříjemně klouže. Stoupák je náročný – stále nahoru, přes kořeny, kameny, žádný rovný úsek na protažení nohou. Občas je mezi stromy menší paseka, nebo polom a je vidět dolů - na kostelík sv. Georga, domky Kirchdorfu, tisíc let starý hrad Burg Altpernstein a dál na kopečky Hornorakouského předhůří. Poznávám hřeben Dürres Eck – Schoberstein, který jsem šla na jaře (popsáno NaTreku).

Viditelnost je dokonalá, možná kolem 100 km – směrem do Čech, za mlhou nad Lincem a Dunajem se táhne tmavý pás pohraničních hor. Po hodině a půl dorazím k rozcestníku pod Törl. Sem se budu z Kremsmaueru vracet a tady je i jediná možnost zkrácení cesty. Za rozcestím začíná ta náročnější část. Stále ještě jde o turistickou trasu, ale jsou na ní obtížně schůdná místa zajištěná řetězy, kramlemi a kovovými úchyty. Nejedná se o ferratu, není nutné speciální vybavení. Je dobré mít ale alespoň nějaké zkušenosti s horským terénem, pro začátečníky a děti by bylo hodně náročné. Pomalu pokračuji technickým terénem nahoru a za další půlhodinu už stojím ve skalním okně Törl (1457 m). Je tu malý křížek s vrcholovou knihou. Výhledy na druhou stranu jsou fantastické – přímo naproti nejvyšší vrcholy Totes Gebirge – od východu Warscheneck, Kleiner Priel, Grosser Priel, Rotgschirr a další. A úplně vpravo v dálce Dachstein s ledovcem.

Stezka prochází skalní průrvou na jižní stranu hřebene. Jeho charakter je trochu jiný – jsou tu kamenná moře, polomy s uschlými stromy, paseky. Krátké klesání (opět zajištěné úseky) mě dovede k rozcestí, kde se odpojuje cesta směrem na Steyrling. Za rozcestím mě čeká poslední část výstupu k vrcholu Pyramide (1599 m) - 250 výškových metrů, nejstrmější část trasy, většina zajištěna lany. Nohy už pekelně bolí, slunce na jižní straně praží tak, že jsem i v říjnu jen v triku. Po půlhodině jsem na vrcholu u masivního kříže, všechny útrapy jsou zapomenuty a já obdivuju nádherné kruhové výhledy. Nově se objevují hory na jihovýchodě – blízké Sengsengebirge s nejvyšším Hoher Nock, za nimi Haller Mauern, Gesäuse, hodně na východ je vidět dokonce i Ötscher v Ybbstalských Alpách. Naopak na západ Solná komora a hranatý solitér Traunsteinu. Na vrcholu posedávají skupinky lidí, i já si tu dávám pauzu a doplňuju energii. Nejvyšší bod masivu Kremsmauer (1604 m) je vzdálen jen pár desítek metrů, podle mapy na něj vede pěšina, ale hřeben nevypadá příliš schůdně a tak se vydávám stejnou cestou zpět.

Dolů to jde podstatně rychleji, přes suťáky a paseky jsem za chvíli zase v Törl. Ještě pár desítek metrů zajištěných lanem dolů k rozcestí a za ním kamenitým traversem pod stěnou Törlspitze na hřebínek s vrcholy Nackter Kalbling a Rauer Kalbling (1368 a 1381 m). Za nimi už vidím louky nad Gradnalmem, jedinou chatou na cestě. Ještě krátká odbočka na vrchol Pfannstein (1423 m), ze kterého je výhled na pokračování hřebene až k Traunsteinu. Od Gradnalmu vede značená trasa střídavě po široké lesní cestě a pěšinou roklí dolů k prameni Kremsu (cca 1,5 hodiny). K parkovišti je to pak už jen pár set metrů po asfaltce.

Cesta vede po značené Alpenverein trase. Stále ještě turistika, ale s obtížně schůdnými místy zajištěnými fixními lany. Je nutné mít alespoň minimální zkušenosti s horským terénem. Navíc je na trase velké převýšení na malé vzdálenosti, takže je nutná dobrá fyzička.

Vodu s sebou, alespoň 1,5 litru. Občerstvení je na chatě Gradnalm.

Jedná se o jednodenní trek, možnost přespání je v údolí.

Výstup na vrchol Pyramide 1 599 m n.m., výhledy na Hornorakouské předhůří (Dürres Eck, Schoberstein), Totes Gebirge (Warscheneck, Kleiner a Grosser Priel), Dachstein, Sengsengebirge (Hoher Nock), Haller Mauern, Grosser Pyhrgas, Traunstein a další.

Na části trasy jsou exponované úseky zajištěné ocelovým lanem a dalšími pomůckami. Není nutné mít vybavení na klettersteig, ale použití rukou je nezbytné. Cesta je často ve skalnatém terénu. Trasa je určena pro alespoň pro trošku zkušenější turisty.

Je nutné mít jídlo s sebou, nějaké občerstvení je možné na chatě Gradnalm.