Čtyřdenní trek z Mělníku do Liberce přes Bezděz a Ještěd

Ralská pahorkatina / Česko

02. 07. - 05. 07. 2022

Turistická mapa střední a severní Čechy

1. Cesta po Máchově cestě.
  2. Bezděz, Máchovo jezero, cesta směrem k Mimoni
  3. Mimoň, Ralsko, Stráž pod Raslkem, Osečná
  4. Ještěd, Liberec

Pochod Mělník – Liberec

Začátek: Mělník autobusové nebo vlakové nádraží (podle spojení).
Nástupní místo není placené. Nepočítám, že by někdo jel autem, ale auto by mělo být možné zanechat takřka kdekoliv po městě na parkovišti. Nejlepší spojení je vlak nebo autobus.

1. den

Začínáme v malebném městu Mělník a budeme následovat Máchovu cestu, která nás provede krásnou přírodou a historickými památkami. Celý den budeme putovat po této červené značce, s výjimkou jedné malé odbočky, která stojí za to. První zastávka je u rybníka Harasov, kde si můžeme v letních měsících osvěžit tělo vodou, nebo si užít relaxaci u vody a ochutnat svou oblíbenou sváču. Pokud se nechceme zastavit u vody, můžeme pokračovat dál. Kousek za vesničkou Olešno se rozhodneme odbočit z Máchovy cesty a jít po neznačené lesní cestě, která nás dovede k fascinujícímu Zkamenělému zámku. Zde se můžeme ubytovat a strávit noc, pokud je toho na náš už moc. Následuje nejzajímavější zastávka na naší cestě - hrad Houska. Tato impozantní stavba je věhlasná svými tajemstvími a legendami, které se s ní pojí. Pokud máte čas, určitě se zde zastavte a nechte se vtáhnout do světa tajemných legend. První den končí na zastávce za vesničkou Kruh, kde se můžeme ubytovat a odpočinout si po celodenním putování. Tento den je cesta velice příjemná a bez žádných nebezpečí. Mapka 1. dne: https://mapy.cz/s/jufepubaho

2. den

Druhý den doporučuji vstát brzy, abyste se vyhnuli davům a mohli si první prohlídku Bezdězu užít naplno. Trasa nadále pokračuje po červené Máchově cestě. Bezděz je prvním hlavním bodem celé trasy. Silně doporučuji si zakoupit prohlídku (~150 Kč/os), která zahrnuje výhled z jedné z věží. Při dobré viditelnosti lze uvidět i Ještěd! Poté cesta pokračuje k Máchovu jezeru. (Já jsem se tam trochu motal, ale lze to projít přímo). Nutno však říci, že pláže u bodu 8 v mapce jsou zpoplatněné. Proto jsem se rozhodl pokračovat až k bodu 11, kde jsem si udělal brzký oběd a okoupal se. Na rozcestníku Staré Splavy - žst. jsem se vydal po žluté turistické značce a poté jsem se napojil na modrou turistickou značku směrem k Hradčanům. Předem jsem plánoval, že můžu přespat někde u rozcestníku Kraví rokle. Ke kterému jsem dorazil relativně brzo, takže jsem se rozhodl pokračovat v cestě dál. V Hradčanech jsem si u kiosku koupil drobné občerstvení. Poté jsem pokračoval směrem na Mimoň a nakonec jsem se rozhodl přenocovat vedle cesty, jelikož už byla tma. Mapka 2. dne: https://mapy.cz/s/gebolapuju

3. den

Třetí den jsem se vzbudil okousaný od komáru. Bez zbytečného zdržování jsem se rozhodl vydat na cestu. V Mimoni lze doplnit drobné zásoby, já jich měl dost, a tak jsem jí jen proběhl. Po opuštění Mimoně jsme se ocitli v krásné Vranovské aleji, která na začátku července hučela jako v úlu. Následoval lehce náročnější výšlap na Ralsko. Pohledy z Ralska stojí za úsilí se na něj vyškrábat. Z Ralska pokračujeme do Stráže pod Ralskem. Tento úsek je asi nejvíce nepříjemný na celé trase, protože jsme museli jít asi 5 km po asfaltu podél rychlostní silnice. Cestou se můžeme podívat na průrvu Ploučnice.

V Stráži pod Ralskem je příležitost si zajít do nějaké z restaurací a dát si oběd nebo se osvěžit v vodní nádrži. Poté pokračujeme po červené až k zřícenině Děvína. Po cestě si můžeme povšimnout změny prostředí na borové lesy s pískovcovým podložím. Po výstupu na Děvín jdeme dále po červené směrem k Osečné. Určitě doporučuji zajít kouknout na Krásnou vyhlídku. Před Osečnou lze přespat v nedalekém turistickém přístřešku. Mapka 3. dne https://mapy.cz/s/hojatugoja

4. den

Další den začíná výstupem na Ještěd. Výstup není nijak extrémně náročný, ale zdlouhavé stoupání vyžaduje vytrvalost. Pokračujeme dál a kousek pod Výpřeží se můžeme podívat na skalní útvar Červený kámen. Srdce vám buší až do krku, když konečně dorazíte na vrchol Ještědu. Zde si můžete odpočinout a vychutnat si nádherný výhled na okolní krajinu. Když se pozorně podíváte do dáli, uvidíte dvojici kopců Bezděz a Malý Bezděz, které se tyčí na obzoru.

Po odpočinku a užití si krásného výhledu pokračujete dolů. Můžete se vydat přímo do Liberce a dojít k hlavnímu nádraží, nebo jako já, se vydáte z Výpřeže po hřebeni přes Rozsochu do Machnínu. Cestou dále procházíte Bedřichoveckým lesem až do dorazíte k železniční zastávce Krásná studánka, kde končí naše dobrodružství. S pocitem úspěchu a radosti v srdci si uvědomujete, že jste dokázali zdolat tuto náročnou trasu a objevili krásy přírody, které vás naplnily novou energií.

Trek by měl ujít každý lehce zkušený turista se základním vybavením. Cesta je volena, co nejvíce po lesních cestách nejhůře zpevňěnkách. Nejdelším úsekem po silnici je úsek mezi Novinami a Stráží pod Ralskem. Celkové převýšení je 2,3 km ↑, 2,1 km ↓ které je nastoupáno a naklesáno ve třech kopcích – Bezděz, Ralsko a Ještěd. Jejichž náročnost není nikterak veliká. Na Ralsko i Ještěd jsem stoupal asi hodinu. Cesty nejsou nijak nebezpečné. Takřka celou cestu jsem měl hezké počasí, jen při výstupu na Ještěd drobně mrholilo, což bylo spíše příjemně chladivé. S pejskem jsem nešel, ale nemyslím si že by v tom byl problém ho vzít s sebou.

Trase není vhodná pro kočárky.

Šel jsem hodně na lehko s 40L batohem:
Péřový spacák, žďárák, pěnovou karimatku, bavlnku do spacáku, oblečení, jídlo a vodu. Celé kolem 10 kg.

Trasa vede nespočtem vesnic, kde se voda dá dokoupit. Většinou se snažím vodu doplňovat v restauracích. Na cestě se mi jen jednou stalo, že by mi odmítli doplnit vodu v restauraci. Chodím s 3 L vody.

Přespávání je možné v zastávkách, turistických přístřešcích. Druhý den přespání nenabízí žádné zastřešené místo. Spal jsem ve žďáráku, ale je možné si s sebou vzít stan nebo tarp.

Vystoupíme na Bezděz, Ralsko, Děvín a Ještěd.
Z Bezdězu je vidět Ralská pahorkatina. Za dobrého počasí Ještědsko-kozákovský hřbet a Český ráj. Z Ralska jsou vidět Lužické hory. Z Ještědu budete mít neomezený výhled na všechny světové strany. Za dobré viditelnosti je vidět prý i Praha.

Na trase nejsou žádné větší nebezpečí. Trasa vede celou dobu po turistických značkách.

Jídlo jsem měl chléb, salám a zeleninu. Obecně se snažím mít alespoň jedno teplé jídlo denně v restauraci, čehož lze dosáhnout ve větších městeček.

Pro mě cesta byla významná z hlediska, že žiji v Praze a v Liberci jsem se narodil. Původní cesta měla vést z Prahy, ale rozhodl jsem, že se o asfaltoví úsek Praha–Mělník "ochudím". Proto i konec trasy v Liberci nechávám lehce otevřený a vedu jej k železniční zastávce, ze které se lze odjet.