Trek na horu Tonion ze sedla Niederalpl Pass

28. 01. 2024

6 hod.

Turistická mapa Mürzstegerské Alpy

Zimní výstup na horu Tonion na sněžnicích

Silniční sedlo Niederalpl Pass, které se nachází severně od horského masivu Hohe Veitsch.

Auto nechávám na bezplatném parkovišti v sedle Niederalpl. Je osm ráno, vleky začínají jezdit až v devět a tak je parkoviště ještě zcela prázdné, později už tu najdete místo jen obtížně. Sjezdovky jsou po ránu hladké, upravené rolbou na manšestr, a tak nasazuju sněžnice a vyrážím pod vlekem rovnou nahoru. Slunce se přehoupne přes protější skoro dvoutisícový masiv hor Hohe Veitsch a Wildkamm a začíná příjemně hřát. Po svazích hory Wetterin se dostávám do sedla Wetterl a z něj dál po značené trase směr Weiβalm. Sníh je přemrzlý, ale cesta je vyšláplá, tak se jde dobře.

Za necelou hodinu dorazím na malý alm Weiβalm, kde se cesta stáčí doprava. Značení tu vidět není, vše je pod sněhem, ale můžete následovat dřevěné kříže. Trasa kopíruje poutní stezku do Mariazellu a kříže a pomníčky jsou na každém rozcestí. Pokračuji přes zasněžené louky pod horou Brachkogel, klesám k chatě Halterhütte a opět stoupám po vyšlapané stezce lesem k planině Herrenboden. Dohladka vyfoukaná pláň září na slunci, malé domky jsou napůl zaváté sněhem. Jdu směrem k obzoru, kde na rozcestí stojí moderní socha Madonny.

Výhledy se otevřou už i směrem na východ, je vidět Göller a Raxy. Od Madonny zahýbají stopy doleva, stezka prochází žlabem mezi kopci Schneekogel a Hochschnäbelkogel. Za hranou pak po vrstevnici mezi terénními vlnkami dál nahoru. Kdyby tu nebyly vyšlapané stopy, tak jsem ztracená, sněhu je kolem metru, značení není vidět. Vrchol Tonionu (1699 m) se objeví až na poslední chvíli. Kruhový výhled je fantastický – na jihu Hohe Veitsch, směrem na západ pohoří Hochschwab, Ybbstalské Alpy, Gesäuse, na severu Dürrenstein, Ötscher, Göller, Gippel, na východě Schneeberg, Windberg, Raxy a Stuhleck s větrníky. Odpočívám a vyhřívám se na slunci. Člověk by tu mohl sedět a koukat celý den, jen nerada se zvedám k odchodu. Lákalo by mě pokračovat dolů po druhé straně, přejít celý hřeben po značené trase až k silnici v údolí, ale nemám vymyšlenou dopravu zpět a tak se vracím stejnou cestou. Potkávám několik skialpinistů a dole na Herrenbodenu i další turisty na sněžnicích. Krásná trasa, kterou si určitě někdy zopakuji.

Tonion je výrazný skalnatý masiv stojící mezi dvěma rakouskými pohořími – Hochschwab a Rax. Výstup na něj ale není náročný, značená AV trasa obchází horu po loukách a pastvinách od severozápadu k jihovýchodu. Nejjednodušší výstup začíná v sedle Niederalpl Pass (1212 m), kde je i menší lyžařské středisko. V zimě je to oblíbený Winterberg pro skialpinisty a turisty na sněžnicích.

Hostinec v silničním sedle Niederalpl Pass, v zimě jídlo a vodu s sebou.

Výstup na Tonion, kruhový výhled od jihu po směru hodinových ručiček Hohe Veitsch a Wildkamm, Hochschwab, Ybbstalské Alpy, Gesäuse, Mariazellerland, Dürrenstein, Ötscher, Göller, Gippel, Schneeberg, Windberg, Raxy, Stuhleck (větrníky).

Cesta není nebezpečná, v zimě ale není vidět značení, šla jsem po vyšlapané cestě od skialpů/sněžnic.

Jídlo je možné v silničním sedle Niederalpl, nebo s sebou.