Výlet k nejsevernějšímu bodu Rakouska u Nové Bystřice

1. Vhodné pro psy - ANO
  2. Vhodné pro děti - ANO

Výlet k nejsevernějšímu bodu Rakousk

Nový Vojířov, obec nedaleko Nové Bystřice. Parkování na okraji silnice na návsi u kostela.

Na podzim jsem si udělala výlet k nejjižnějšímu bodu Česka (popsáno Natreku). Když jsem se o tom doma zmínila, syn se mě zeptal, kde vlastně leží nejsevernější bod Rakouska. Nápad na další výlet tak byl na světě. Nejsevernější bod Rakouska najdete poblíž Nové Bystřice a u něj další taháky, kvůli kterým sem stojí za to zajet – zachovalé bunkry řopíky, lesní hotel Peršlák, Most lásky a Ďáblovu ruku otisknutou do kamene.

Auto necháváme v obci Nový Vojířov nedaleko Nové Bystřice. Oficiální parkoviště tu není, ale na návsi u kostela bez problémů zaparkujete podél cesty. Vyrážíme kolem Návesního rybníka ven z vesnice směrem ke staré pískovně. Pískovna je nově upravená do kaskády rybníků, lákalo by posezení mezi vzrostlými duby, ale bohužel je v soukromém vlastnictví a vstup do ní je zakázán. Pokračujeme tedy dál přes louky k bílé kapličce na kraji lese. Stojí v ní stará malovaná dřevěná socha, snad 2 metry vysoká a na modrém stropě září zlaté hvězdy. Smutné je, že kaple je popsaná jmény hloupých, při posledním malování je ani nepřetřeli, snad aby to odradilo další. Za kaplí je polozarostlý řopík, bohužel se zamčenými dveřmi, což trochu zklame nezletilce, kteří se těšili na prozkoumávání bunkrů.

Cesta vede dál lesem. Přes kratší podmáčený kousek se dostaneme po položených kládách a větvích. Kousek od cesty objevujeme další tři bunkry. Tady už se kluci vyřádí – bunkry dostaly zásah, nebo byly vyhozeny do vzduchu – z betonu trčí zohýbané železné pruty, ale je možné se do nich dostat a projít úzké chodbičky. Vracíme se na lesní cestu a pokračujeme dál. Asi po 500 m na křižovatce narazíme na kámen s otiskem Ďáblovy ruky a chvíli nám trvá přijít na to, čím je zvláštní - oči vidí to, co mozek chce vidět.

Vracíme se zpět k Novomlýnskému rybníku. Krátká odbočka po zelené nás zavede k cíli naší cesty – nejsevernějšímu bodu Rakouska, ležícímu na soutoku dvou hraničních potoků. Na hrázi rybníka zastavujeme a chvíli odpočíváme na slunci. Sedíme tam, kde do padesátých let minulého století stála ves Nové Mlýny. Šestisetletá historie obce skončila v květnu 1945, kdy byli vysídleni poslední obyvatelé. Z obce zůstaly jen ruiny pod hrází rybníka. Okolí je ale perfektně upravené, protější pozemek patří k lesnímu hotelu Peršlák, ve vlastnictví rodiny Hauser. Majitelé se snaží obnovit tradice, které poslední století vymazalo. Příkladem je 300 m vzdálený Most lásky, který vedl přes hraniční potok do údolí Rottal, lidově nazývaného Údolí lásky. V rakouském údolí prý stával hostinec, který provozovaly „attraktiven Wirtinnen mit grossem Herz“. To je do češtiny krásně přeloženo jako paní hostinská s dcerou, které se chovaly velmi „vstřícně“ ke svým hostům. Hosté se prý rádi zdrželi až do pozdních nočních hodin. Od Peršláku – lesního hotelu, bývalých kasáren pohraniční stráže a díkybohu opět lesního hotelu se vracíme po asfaltce zpět do Vojířova. Alej starých javorů nás zavede až k prvním domkům.

Lehký výlet s dětmi, většinou po lesních cestách. Převýšení je minimální a trasa také není moc dlouhá.

Šli jsme mimo sezónu, občerstvení jsme měli s sebou.

V Novém Vojířově je několik penzionů, lesní hotel Peršlák, Nová Bystřice.

Trase vede většinou v lese, vyhlídek do kraje moc není, ale zajímavých míst dostatek.

Trasa vhodná pro rodiky s dětmi, žádné nebezpečí nehrozí.

Šli jsme mimo sezonu, jídlo jsme měli s sebou.

Nová Bystřice - náměstí a muzeum veteránů - krásné staré Ameriky, které potěší menší i velké kluky (otevírací doba ale květen - říjen).