Vysokohorská turistika na horu Warscheneck v pohoří Totes Gebirge

2. Vhodné pro psy - NE
  3. Přelidněnost - střední

Okružní trek na vrchol Warscheneck přes salaše Wurzeralm

Neplacené parkoviště u dolní stanice lanovky k oblíbenému středisku Wurzeralm. Parkoviště leží na silnici spojující města Liezen a Spital am Pyhrn.

1. den

Na parkoviště u spodní stanice lanovky jsme přijeli pozdě odpoledne a tak zde bylo takřka prázdno. O víkendech a v létě je však parkoviště pořádně natřískané, i když je rozlehlé. Výstup k turistickému středisku Wurzalm vede po sjezdovce kolem tratě lanovky (méně trénovaní mohou využít lankovku, která jezdí celoročně). Jelikož jsme měli v batozích i spacáky a stan, byl výstup poměrně náročný. Střídají se mírnější a prudší úseky.

Asi po hodině a půl jsme došli k prvním domům v horském kotli Wurzalmu. Sice nás lákalo světlo v restauracích, ale ještě jsme nevěděli kde složíme hlavy a tak jsme pokračovali po cestě dolů do horského kotle. Jelikož jsme potřebovali vodu, rozhodli jsme se, že zkusíme najít místo na spaní ve východní části kotle. Byla to dobrá volba. Noc jsme strávili v turistickém přístřešku (foto) a koryto s vodou bylo hned u něj.

2. den

Ráno jsme doplnili vodu, batohy jsme ukryli do lesa a na lehko jsme se vydali na Warscheneck 2 388 m n. m. Začátek cesty je příjemná procházka v krásné přírodě (foto). Cesta vede horským kotlem, částečně po loukách, částečně lesem. Po široké cestě jsme došli k lanovce v levé části údolí. Zde se cesta stočila a přivedla nás pod horu Toter Mann. Zde končí procházka a začíná výstup.

Stezka začíná ihned velmi prudce stoupat a nakonec nás přivedla do sedla mezi horami Toter Mann a Rote Wand. Ze sedla dál pokračuje poměrně prudké stoupání až na hřeben hory Toter Mann. Až tady jsme se konečně mohli na chvilku nadechnout a vychutnat si úžasné výhledy do okolí. Stezka traverzuje mírný svah hory Toter Mann až do sedla hory Warscheneck. Na hřeben hory vede stezka opět velmi prudce vzhůru. Místy je nutné použít i ruce. Po dosažení hřebenu jsme si opět chvilku odpočinuli. Zároveň jsme viděli, že na vrcholu je dost lidí, kteří vystoupali na horu z druhé strany. Z hřebene se otevřely skvělé výhledy na Totes Gebirge i Dachstein (foto). Bez problémů jsme poté došli po širokém hřebenu na vrchol hory Warscheneck. Výhledy jsou parádní. Ani nevadilo, že zde je mnoho lidí. Vrchol je hodně široký a vhodný k odpočinku.

Po svačině jsme vyrazili zpět. Pro sestup jsme zvolili jihovýchodní hřeben. Přímo od vrcholového kříže se začíná prudce klesat ve skalnatém terénu. Často jsou zde natažená ocelová lana, občas i kramle (foto). Sestup je tak pomalý a je nutné dát velký pozor na každý krok. V nižší části hřebene jsme ze skalnatého hřebene přešli na stezku a po ní jsme sestoupili k horní stanici vleku. Dál jsme sestupovali již v krásné krajině po loukách a nakonec jsme se napojili na širokou cestu, po které jsme se vrátili k salaším Wurzeralm. Zde jsme si vyzvedli batohy a zapadli jsme do nejbližší hospůdky. Po občerstvení jsme se vydali zpět k autu na spodním parkovišti. Cesta opět vedla po sjezdovce podél lanovkové dráhy. Dost unavení jsme tak došli k autu na parkovišti.

Jedná se o fyzicky i technicky náročnější túru. Celkové převýšení je velké (téměř 2 000 výškových metrů), ačkoliv je rozdělené do dvou dnů. Ale i tak je dobré mít natrénováno. Na vrchol hory Warscheneck se jde po klasických horských chodnících. Jsou zde prudší pasáže, které dají zabrat. Na hřeben hory Warscheneck se jde poměrně kolmo a je nutné občas použít ruce. Sestup z hory je však veden čistě ve skalním terénu. Jsou zde instalována ocelová lana a místy i kramle. Jedná se o lehké lezení ve stěně. Místa jsou občas vzdušná a určitě nejsou vhodná pro nezkušené turisty.

Vodu je možné dobrat u salaší Wurzeralm. Jednak jsou zde horské chaty s restauracemi, jednak je možné dobrat vodu z koryt u salaší. My jsme viděli 2 velká koryta s vodou.

Turistické středisko Wurzeralm nabízí několik možností ubytování na chatách. Na chatě Sonnalm jsme měli dobrou večeři a je možné se zde také ubytovat. Dále je zde například horská chata Lienzerhaus. My ale strávili noc v turistickém přístřešku.

Z vrcholu hory Warscheneck 2 388 m n.m. jsou za dobré viditelnosti skvělé výhledy. Je vidět např. celý hřeben Nízkých Taur, Dachstein, Vysoké Taury nebo i Šumava.

Cesta na vrchol hory Warscheneck je poměrně bezpečná. Jediný náročnější úsek je výstup na samotný hřeben Warschenecku od sedla s horou Toter Mann. Zde občas použijete ruce. Sestup z Warschenecku je jiné kafe. Sestup je prudký a vede ve skále. Je zde dost ocelových lan a kramlí, které usnadňují sestup. Je nutné dávat velký pozor, hlavně prvních několik desítek metrů od vrcholu je exponovaných a poměrně vzdušných.

Jídla nabízejí chaty v oblasti Wurzeralm. Jsou zde minimálně 3 možnosti k občerstvení. Na chatě Sonnalm vaří dokonce český kuchař, který je velmi přátelský a pozval nás i na skvělou místní šiškovici.

Cestu k salaším od parkoviště lze výrazně urychlit použitím lanovky. Ceny a další info naleznete zde.

Doporučuji výstup na Warscheneck jít opačným směrem než zde popisujeme. Tím se vyhnete sestupu z Warschenecku těžkým terénem. Určitě je lepší tento úsek lézt po skále nahoru než dolu.